Boeing-forbud truer Ryanair på vækst og passagerer

Flyforbuddet mod Boeings 737 MAX presser det irske luftfartsselskab Ryanair på vækst, passagertal og flyantal frem mod 2020. Konsekvenserne kan være fald i passagerer, massefyringer og en ændring på den måde, som MAX-flyene præsenteres på.

BELGIUM-AIRPORT/
Det omfattende flyveforbud mod Boeings 737 MAX-flymodel kommer til at ramme Ryanair hårdt. Mindre vækst, fald i passagerer og nedlukning af flybaser vil være nogle af de værste konsekvenser ved forbuddet, mener Ryanairs adm. direktør, Michael O'Leary. Fold sammen
Læs mere
Foto: Francois Lenoir/Ritzau Scanpix

Det har ikke været en nem omgang for Boeings 737 MAX. Først førte en softwarefejl til, at to MAX-fly styrtede ned i Etiopien og Indonesien med mange omkomne til følge. Derefter fik modellen forbud mod at lette af flere flyselskaber. Og nu kan flyveforbuddet komme til at gå ud over andre flyvirksomheder.

Det irske lavprisselskab Ryanair har tirsdag nemlig advaret om, at de forsinkede leveringer af flymodellen til Ryanair grundet forbuddet vil gå hårdt ud over selskabets vækst samt føre til fyringer, nedlukning af centrale flybaser og et fald i selskabets flyantal. Michael O'Leary, Ryanairs adm. direktør, forventer, at forbuddet i alt vil føre til en halvering i den forventede passagervækst fra syv procent til tre procent frem til 2020.

Det skriver Financial Times.

Vil ikke modtaget modeller

Ryanair skulle efter planen have modtaget 50 Boeing 737 MAX fordelt på 25 i år og 25 i første kvartal næste år. Men nu har forbuddet ført til, at virksomheden foreløbigt ikke vil modtage nogen modeller overhovedet, hvilket vil gå ud over Ryanairs flyflåde. Reduktionen vil yderligere betyde, at antallet af Ryanairs passagerer for året vil falde med omkring fem mio., skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Derudover har Ryanair ifølge driftsdirektør Peter Bellew, der tirsdag annoncerede sin afgang, 300 piloter for meget. The Irish Times skriver, at det tal ifølge ham kan blive højere og føre til massefyringer, hvis der ikke snart kommer nye fly, der kan gå i luften.

Imens satser Boeing på at formulere en ansøgning til flere luftfartsmyndigheder om at få lov til at få flymodellen på vingerne igen til september med en forhåbning om at genoptage flytrafikken. Ifølge Michael O'Leary skal selskabets investorer dog indtil videre holde vejret og håbe, at 737 MAX snart vil flyve igen.

»Ryanair tror stadig på Boeings 737 MAX-fly og forventer, at det vil genoptage flyvningen før slutningen af 2019, men den præcise dato er stadig usikker,« siger han til Forbes.

Gennemgår navneændring

Flyveforbuddet kan også have indvirkning på, hvad flyene fremover skal kaldes, når de kommer på vingerne igen. Ryanair har nemlig valgt at fjerne navnet »MAX« fra et Boeing 737-fly, skriver The Guardian.

Flere billeder af et 737-fly uden MAX-navnet cirkulerer på flere sociale medier, herunder Twitter. Her kan man tydeligt se et Ryanair-fly af Boeing 737 MAX-typen, som har fået skiftet »MAX« ud med et andet navn, 737-8200.

Og Ryanair er ikke de første  til at gøre det – således har International Airlines Group (IAG), der ejer British Airways, ligeledes ændret navnene på deres nyligt købte 737 MAX-modeller, skriver avisen.

Boeing afviser dog, at navnet vil blive ændret fra deres side, selv om de tidligere har luften ideen.

»Vi forbliver åbne over for alle input fra kunder og andre investorer, men vi har på nuværende tidspunkt ingen planer om at ændre navnet på 737 MAX,« siger en talsperson fra Boeing ifølge The Guardian.