Boeing 737 Max: Fra storsællert til dødsulykker

Flyet var en storsællert for den amerikanske flygigant, indtil to dødelige ulykker udløste et flyveforbud til samtlige fly af Boeing 737 Max-typen i verden. Over tre måneder senere er flyets – og dermed Boeings – skæbne fortsat uvis. Er det beslutninger i flyets udviklingsfase, drevet af hårdt konkurrencepres, der har vist sig skæbnesvangre?

Boeing 737 Max-fly parkeret foran Boeing-fabrikkerne i Renton, Washington. Boeing 737 Max var en storsællert, indtil to dødelige ulykker udløste et flyveforbud til samtlige fly af typen i verden. LINDSEY WASSON

I juli 2011 skete der noget, som skulle få afgørende konsekvenser for den amerikanske flyproducent Boeing. Og dermed måske også for de 346 passagerer og besætningsmedlemmer, der flere år senere, i henholdsvis oktober 2018 og marts 2019, steg ombord på to fly af den samme type, Boeing 737 Max, og aldrig nåede frem til bestemmelsesstedet.

Flyet – en moderniseret udgave af et passagerfly, der første gang blev lanceret i 1967 og har været Boeings mest solgte fly overhovedet – var nær aldrig blevet bygget. I begyndelsen af 2011 fastslog Boeings daværende topchef, Jim McNerney, at 737eren var ved at have nået slutningen af sin livscyklus, og at Boeing var tæt på at skrotte flymodellen helt og begynde forfra med et fuldstændigt nyt fly.