Boeing sagsøgt af piloter: »De leger med vores liv«

I kølvandet på de dødelige flystyrt af Boeings 737 Max-flytyper tidligere på året bliver flyselskabet nu sagsøgt af mere end 400 piloter. Piloterne mener, at Boeing kendte til faren ved at flyve med 737 Max-modellen, og at virksomheden bevidst dækkede over faren.

Boeing dækkede bevidst over de fejl, som fik to 737 Max-flytyper til at styrte ned tidligere på året, siger mere end 400 piloter, der nu sagsøger flyselskabet. På billedet ses forældrene til 24-årige Samya Rose Stumo, der var blandt de 157 omkomne i flystyrtet i Etiopien 10. marts 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: MICHAEL REYNOLDS/Ritzau Scanpix

Det amerikanske flyselskab Boeing var bekendt med og dækkede bevidst over de fejl, der førte til, at to af selskabets 737 Max-modeller tidligere på året styrtede ned i henholdsvis Indonesien og Etiopien. Det siger de mere end 400 piloter, der nu sagsøger Boeing.

Det skriver ABC News.

Piloten, der står bag sagsanlægget, og som af internationale medier kaldes for »Pilot X«, anklager selskabet for bevidst at have »medvirket i en omfattende tilsløring af de kendte fejl i Max-modellens design, som forudsigeligt førte til styrtet af de to fly og følgende forbud mod alle Max-modeller på verdensplan«.

»Pilot X« har valgt at være anonym af frygt for »repressalier fra Boeing og diskrimination fra Boeings kunder«, skriver ABC News.

Derudover har Boeing »dækket over de kendte fejl i Max på en måde, man aldrig har set mage til«, fremgår det af retsdokumenter, som Australian Broadcasting Corporation har fået adgang til, skriver det norske E24 Næringsliv.

Software indeholdt »iboende fejl«

Ifølge sagsanlægget drejer hele striden sig om den software, der blev installeret i Max-modellerne, kaldet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). Softwaren skulle forhindre selskabets passagerfly i at tippe for langt op- eller nedad under flyveturen.

Men ifølge »Pilot X« havde MCAS en »iboende fejl« i sin programmering, der gjorde, at MCAS kunne aktiveres på baggrund af data fra en sensor på flyet, der ikke fungerer ordentligt. Dermed fik piloterne reelt fejlinformationer fra sensorerne og kunne ikke overstyre de signaler, de fik fra sensorerne.

737 Max har to sensorer, der gør flytypen særligt sårbar, hvis bare én af sensorerne går ud eller ikke virker ordentligt. Andre flytyper med lignende teknologi – såsom flytypen A320neo fra konkurrenten Airbus – har tre sensorer for at sikre, at næsen på flyet peger i den rigtige vinkel under flyvningen.

Derudover undlod Boeing at fortælle piloterne, at flytyperne havde MCAS i programmeringen, man undlod at give nogen specifik oplæring i systemet, eller hvordan piloterne skulle styre flyet med softwaren. Dette skyldes, at Boeing ville undgå at bruge flere penge end nødvendigt på oplæring og hurtigere få piloterne i arbejde, skriver ABC News.

Boeing: »Flyet er sikkert«

Advokaterne for de mere end 400 piloter bag sagsanlægget siger, at Boeings beslutninger har medført store finansielle og psykologiske omkostninger. Derfor er piloterne også opsat på at »hindre Boeing og andre flyproducenter i at sætte profit foran piloters, kabinepersonales og passagerers liv«, skriver ABC News.

Boeing afviser dog enhver anklage om, at 737 Max-modellerne skulle være farlige at flyve i. Ifølge firmaet opdateres softwaren ved alle de fly, som lige nu holdes på jorden. Dermed fastholder virksomheden sin officielle position om, at flyet er designet til at være trygt.

Ifølge E24 Næringsliv har selskabet endnu ikke kommenteret sagsanlægget, men under Paris Air Show, hvor piloterne også valgte at offentliggøre sagsanlægget, sagde repræsentanter fra virksomheder til de fremmødte journalister, at flytypens oprindelige design mødte alle de lovmæssige krav, skriver E24 Næringsliv.

Sagsanlægget vil blive behandlet i Chicago 21. oktober 2019.