Den danske lydproducent B&O er nu så økonomisk presset, at selskabet vil sælge aktier for 400 millioner kroner for at sikre sin overlevelse.
Det fremgår af en meddelelse, som tirsdag morgen er sendt ud fra Bang & Olufsen.
»Bang & Olufsen er i en alvorlig situation, hvor vi er nødt til at skaffe ny kapital for at komme igennem den globale CoVID-19-krise,« siger bestyrelsesformand Ole Andersen i en kommentar.
Kræver opbakning fra to tredjedele af aktionærerne
Derfor opfordrer bestyrelsen alle aktionærer til at stemme for »de forslag, der skal sikre Bang & Olufsen,« på den ekstraordinære generalforsamling, som der nu bliver indkaldt til, 3. juni.
Ifølge Ole Andersen bakker de tre største danske aktionærer i B&O – ATP, Chr. Augustinus Fabrikker og Færchfonden – op om de nye tiltag, og dermed er emissionen fuldt garanteret.
»Desuden har bestyrelsen og direktionen besluttet selv at investere og midlertidigt reducere deres løn og honorar med 20 procent. Derudover har vi også brug for støtte fra de resterende omkring 24.000 aktionærer, og jeg opfordrer derfor kraftigt alle Bang & Olufsens aktionærer til at stemme for bestyrelsens forslag, da det kræver tilslutning fra to tredjedele af de repræsenterede stemmer på den ekstraordinære generalforsamling,« siger bestyrelsesformanden.
Omsætningen dykker
Hvis det lykkes at få opbakning, forventer bestyrelsen at kunne sælge de ekstra aktier i juni.
B&O, som er stiftet i 1925 og har hovedsæde i Struer, har tidligere meldt ud, at omsætningen for indeværende år ventes at dykke med 20-29 procent. I de første 11 måneder af det forskudte regnskabsår lå den 26 procent lavere. I marts omsatte B&O for 102 millioner kroner, i april for 95 millioner.
Likviditeten – altså B&Os kontantbeholdning – var ved udgangen af april på 227 millioner kroner.
Det er kun to måneder siden, at B&O midt i marts indledte en større fyringsrunde. 115 medarbejdere, svarende til ti procent af alle ansatte, skulle fyres for at spare penge. Spareplanen skulle finde 175 millioner kroner og var ikke alene hængt op på coronavirussen.
Analytiker: Ingen alternativer
Meldingen fra B&O bekræfter ifølge investeringsøkonom Per Hansen fra den svenske investeringsbank Nordnet, at der ikke er nogen alternativer tilbage for Struer-koncernen.
»Det, som helst ikke måtte ske, er sket. Bang & Olufsen er gået til finansiel bekendelse og må bede investorerne om nye penge. Det er også en erkendelse af, at der ikke findes andre reelle og farbare alternativer,« siger Per Hansen.
B&O har i dag en markedsværdi på 800 millioner kroner og vil altså udvide aktiekapitalen med 400 millioner kroner.
Dårligt salg – og ny topchef
B&O har i mange år haft problemer med at sælge sine dyre produkter som store højttalere og fladskærms-TVer. Til gengæld har de mindre produkter i den gamle Beoplay-serie med hovedtelefoner, ørepropper og små højttalere solgt så godt, at de overhalede den klassiske B&O-forretning. Den gamle forretning har været plaget af at være for langsom i udviklingen. Langt større konkurrenter har langt hurtigere fået langt billigere produkter på markedet, og derfor har B&Os dyre sortiment mest været for feinschmeckere, som ikke i tilstrækkeligt omfang har købt varerne.
B&O skiftede sidste år topchef, da Henrik Clausen stoppede efter gennem tre år forgæves at have forsøgt at rette op på det vigende salg. Han begyndte i februar som koncernchef i TDC. I hans tomme stol indtrådte den 55-årige svensker Kristian Teär, som tidligere har arbejdet for den svenske mobilgigant Ericsson og mobilproducenten Sony Ericsson.
B&O forventer i det nye regnskabsår at have en omsætning på 2,2 milliarder kroner hjulpet af »mere end ti nye produktlanceringer og opgraderinger samt nye farver, materialer og finishversioner af eksisterende produkter«.
Omkring halvdelen af B&Os butikker har været lukket i Europa og Nordamerika under coronakrisen.