B&O skifter topchef efter dårlige resultater

Henrik Clausen er nu fortid hos Bang & Olufsen, som han ikke fik rettet op. Ny topchef er svensker med lang baggrund fra mobilverdenen.

Henrik Clausen er tirsdag morgen blevet forhenværende topchef for B&O. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Den danske lydproducent Bang & Olufsen siger farvel sin topchef siden 2016, Henrik Clausen, som forgæves har forsøgt at rette op på det vigende salg i virksomheden.

Ny topchef er den 55-årige svensker Kristian Teär, som blandt andet har en fortid hos den svenske mobilgigant Ericsson og mobilproducenten Sony Ericsson.

Lang baggrund fra en trængt mobilverden

Kristian Teär har senest været vicedirektør i det schweizisk-amerikanske selskab Logitech, som nok bedst er kendt for at producere computermus og -tastaturer. Han har også arbejdet hos den trængte, canadiske mobilproducent Blackberry og var 2010-2012 vicedirektør i Sony Mobile med globalt ansvar for salg og marketing, efter at Sony havde købt Ericsson ud af deres fælles mobilselskab. Også Sony Mobile kæmper i modvind.

»Jeg har fulgt Bang & Olufsen i mange år og har altid haft stor passion for selskabet og dets produkter. Faktisk ejer jeg selv flere af de ikoniske produkter. Det er et unikt luksus- og livsstilsmærke, som har en særlig arv. Jeg ser meget frem til at indgå i organisationen og samarbejde med teamet og bestyrelsen om at udnytte Bang & Olufsens fulde potentiale,« siger Kristian Teär i en kommentar.

Ifølge B&Os bestyrelsesformand, Ole Andersen, har Henrik Clausen »et par gange inden for det seneste halve års tid indikeret til mig, at han ikke så sig selv som en langsigtet direktør«, siger han til nyhedsbureauet Ritzau. De første samtaler med Kristian Teär blev ifølge Ole Andersen holdt »i løbet af sommeren«.

Henrik Clausen overtog roret i B&O i 2016. Han har tidligere været administrerende direktør for Telenor i Danmark 2005-2009 og Telenors malaysiske mobilselskab Digi 2010-2014.

B&O har i flere år lidt under den hårde konkurrence på markedet for forbrugerelektronik og lyd, som er B&Os hjemmebane. Selskabet har forsøgt at slå på dansk design, danske værdier og stor dansk viden om lyd, men de klassiske B&O-produkter som TV har været for dyre i forhold til konkurrenterne, som også teknologisk er rykket hurtigere frem end koncernen i Struer.

På bare et år er 800 mio. kroner forsvundet fra kassen, så der nu kun er 275 mio. kroner tilbage.

Svenske Kristian Teär overtager ledelsen af den danske lydproducent Bang & Olufsen. Foto: B&O Fold sammen
Læs mere

Succes med billigere Beoplay-produkter

B&O søsatte for nogle år siden serien Beoplay med hovedtelefoner og højttalere, som til gengæld er blevet en stor succes, bl.a. i kraft af priser, der ligger lavere, end B&O ellers er kendt for. Omsætningen i Beoplay var mulehår fra at overhale den klassiske B&O-forretning, indtil de to divisioner sidste år blev slået sammen.

»Det lykkedes ikke Henrik Clausen at skabe en turnaround. Bestyrelsen har løbende udadtil fastholdt sin tillid og opbakning til Henrik Clausen, men aktiekursen er sunket stadig dybere, og investorerne har ikke været vidne til lavere aktiekurser de seneste ti år. Investorerne har ikke haft tillid til, at B&O har kunnet skabe en turnaround,« konstaterer Per Hansen, investeringsøkonom i den svenske aktiehandelsportal Nordnet.

Han mener, at B&O er strukturelt udfordret.

»Det er et meget åbent spørgsmål, om det alene er Henrik Clausens ansvar, at udviklingen har været så svag. Investorerne ser helst, at der kommer en tydelig plan B, hvor B&O indtænkes i en større konstellation. På kort sigt kan en ny »træner« måske give lidt lettelsens luft, men det er ikke givet, at det vil være det, som for alvor ændrer situationen. Det er stadig den samme bestyrelse, der ansatte Henrik Clausen, som sidder og reelt bestemmer,« siger Per Hansen.

Clausen - en Volvo 240

Henrik Clausen kom til Bang & Olufsen efter en lang karriere i internet- og mobiltelefonibranchen og fik gode skudsmål, da han tiltrådte, men karakteristikken af ham rummede muligvis også en forudsigelse.

»Henrik Clausen er en Volvo 240 - stabil og driftssikker. Han leverer det, som aktionærer og virksomheden gerne vil have, har fokus på at have styr på omkostningerne og tilpasser dem efter markedsudviklingen. Det giver nogle fornuftige resultater på den korte bane men kan give problemer på den lange bane. Han har masser af erfaringer fra rimeligt komplekse forretninger og er god til at få overblik. (...)  Spørgsmålet er, om han er for meget administrator og for lidt marketingsmand. B&O har brug for en marketingsmand, der kan sparke dem i kredsløb rundt om Jorden. Produkterne er der jo, og væksten på B&O Play er imponerende,« sagde teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

B&Os bestyrelsesformand, Ole Andersen, åbnede i august i år for et salg af selskabet. Ole Andersen uddybede over for Børsen, at det var blevet mere relevant med et muligt salg efter tre nedjusteringer og en stribe dårlige resultater.

»Lamperne begynder at blinke lidt. Vi er i en situation, hvor vi skal have en beredskabsplan, og det har vi selvfølgelig,« sagde Ole Andersen til avisen i august.

B&O har tidligere indgået partnerskab med den sydkoreanske elektronikgigant LG, som stiller sin TV-viden til rådighed for den danske koncern.

Bang & Olufsen er grundlagt i 1925.