Det kom som en stor overraskelse for mange, da familien bag modehuset Birger Christensen i 2021 meddelte, at en af Danmarks mest ikoniske butikker skulle lukke.
Efter 152 år var det slut med både butikken i den dyre ende af Strøget og med salget af eksklusive pelse, som Birger Christensen ellers var kendt for.
Men det viser sig nu at have været en ganske god strategi.
I hvert fald hvis man kigger på det dugfriske regnskab for 2022.
Her fik modekoncernen et overskud på knap 19 millioner kroner efter skat – mod 11 millioner året før. Det er det bedste resultat nogensinde.
Birger Christensen skriver da også, at regnskabet er »særdeles tilfredsstillende«.
»Tiderne ændrer sig«
Modehuset har de seneste år været igennem en større forvandling.
Birger Christensen lukkede butikken i Østergade 38 efter et stort underskud i 2020 og før det flere år med mindre overskud på bundlinjen.

Og efter flere og flere af de store internationale modehuse droppede at bruge pels i deres kollektioner, fulgte Birger Christensen trop.
»Det er klart, at det for mig har været en følelsesladet beslutning. Jeg er jo opvokset med pels, håndværket omkring det og butikken. Og jeg elsker pels. Det var også det, der gjorde Birger Christensen kendt internationalt. Men tiderne ændrer sig, og så må vi følge med,« sagde Jens Birger Christensen, der er fjerde generation i spidsen for virksomheden, dengang.
I stedet har Birger Christensen de seneste år satset på salg af modehusets egne brands, Rotate, Remain og Cannari, til andres butikker, stormagasiner og webshops.
Og de har alle leveret stor fremgang.
»Den markante vækst på alle parametre er et resultat af en solid udvidelse af distributionsnetværket, vækst med eksisterende partnere – samt åbning af nye markeder,« skriver de i årsregnskabet hos Birger Christensen.

Rotate, der blev præsenteret første gang under Københavns Modeuge 2018 i samarbejde med de to kreative direktører Jeanette Madsen og Thora Valdimars, har stor international succes og forhandles nu i flere end 40 lande.
Udover de tre brands driver Birger Christensen fortsat Hermes’ butik i Københavns Lufthavn. Den har også voksende omsætning.
Birger Christensen skriver i regnskabet, at virksomheden har ambitiøse vækstplaner for fremtiden, og på trods af de usikre økonomiske udsigter forventer ledelsen fortsat at investere i vækst for de tre mærker.
Dog forventer selskabet en mere moderat udvikling for 2023 på grund af det nuværende økonomiske klima.
Koncernen forventer et positivt resultat før skat i niveauet 25-30 millioner kroner for det kommende år.