Bilgigant skyder milliarder i delebilstjenester

Toyota forbereder sig på, at færre fremover vil købe egen bil men i stedet dele med naboen eller praje en selvkørende af slagsen.

Udbredelsen af selvkørende biler og delebiler vil ramme bilsalget. Derfor arbejder japanske Toyota på at opbygge nye markeder før konkurrenterne. Arkivfoto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN

En af verdens største bilproducenter forbereder sig nu på en fremtid, hvor folk ikke køber egne biler.

Japanske Toyota har skudt store pengebeløb i kørselstjenester som Uber. I august lagde Toyota 500 mio. dollar eller 3,2 mia. kroner i netop Uber for at kunne udvikle selvkørende biler, der skal være klar i 2021, og i juni gik en mia. dollar (6,34 mia. kroner) fra bilgiganten til Sydøstasiens førende kørselstjeneste, Grab. Aftalerne går ud på, at selskaberne køber flere biler hos Toyota, som samtidig skubber andre af sine varer - heriblandt salg af forsikringer og værkstedsbesøg - med ind i pakken. Det forklarer Shigeki Tomoyama, som står for Toyotas division for såkaldt internetopkoblede biler, til nyhedsbureauet Bloomberg.

Toyotas strategi er at komme indenfor med sin hardware og software hos kørselstjenesterne, som forventes at få stadig bedre fat i takt med, at mere eller mindre selvkørende biler udvikles og bliver sat ud på vejene, samtidig med at deleøkonomien breder sig til også bilområdet. Eksperter regner med, at det vil kunne mærkes på bilsalget, som vil dykke, når folk ikke længere ser behovet for at eje egen bil men let kan leje en selvkørende bil og blive fragtet derhen, hvor de skal.

Gennembrud for Google

Bilbranchen er det nye store kampområde for teknologigiganter som Google, Apple og Microsoft. Google sikrede sig tidligere på måneden et gennembrud med sin aftale med alliancen mellem Renault, Nissan og Mitsubishi, der fra 2021 vil bygge Googles Android-software direkte ind i deres bilsystemer på fabrikken. Dermed slipper bilproducenterne den fulde kontrol med de nye biler.

Toyotas investeringer er et forsøg på at vinde noget af den kontrol tilbage, som ventes at forsvinde, når bilmarkederne ændrer sig fremover.

Shigeki Tomoyama, som nu rykker ind i Grabs bestyrelse, forklarer investeringerne med, at Toyota selv ikke vil kunne etablere biludlejning eller kørselstjeneste på markeder som det amerikanske og asiatiske. Derimod forsøger bilproducenten at få fodfæste i Europa og vil fra foråret 2019 gennemføre et forsøg med deling af hybridbiler i Danmark og i Spanien. Tilsvarende forsøg foregår i hjemlandet Japan.

Her er bilsalget faldet med 30 pct., siden det toppede i 1990. Toyota sidder ifølge Nikkei Asian Review på halvdelen af nysalget, som er på 1,5 mio. biler om året. Derfor satser Toyota på at kunne vinde nyt terræn på delebilmarkedet.

Helst kun Toyota-biler - og opsamling af data

Tomoyama håber at kunne presse igennem, at Grab udelukkende vælger Toyota-biler. Lige nu er omkring tre af fem fra de japanske bilfabrikker. Inden marts 2019 bliver der installeret dataopsamlingssoftware i omkring 7.000 Grab-biler i Singapore. Det skal skaffe Toyota vigtig viden om bilernes kørsel og sundhedstilstand og dermed gøre det lettere at sælge ekstraprodukter som forsikring og serviceftersyn til chaufførerne via det installerede IT-system i bilen, som udstyres med internetadgang, så data kan sendes videre og analyseres hos Toyota.

Andre bilproducenter som Hyundai og Honda har dog også investeret i Grab, og amerikanske General Motors skød i 2016 en halv mia. dollar i kørselstjenesten Lyft. Tyske Daimler og BMW slog tidligere i år deres delebilsafdelinger sammen efter at have købt lokale kørselstjenester op.

I Danmark - og Sverige - tilbyder telegiganten Telia internetforbindelse til biler og har samarbejdsaftaler med forsikringsselskabet Alka, P-selskabet Easy Park og vejassistanceselskabet Viking om netop at sælge tillægstjenester til bilerne.