Bestseller vil fylde 300 fodboldbaner med solceller

Den danske modegigant Bestseller og energiselskabet Better Energy går sammen om at bygge det første solcelleanlæg uden tilskud fra det offentlige. Anlægget skal ligge i Danmark og vil efter planen levere strøm til omkring 80.000 danskere.

Solceller Better Energy
Solcelleanlægget kommer til at være det første i Danmark, der ikke er finansieret af offentlige tilskud. Dermed kommer det til at kunne levere bæredygtigt strøm til lave priser hele vejen igennem, siger adm. direktør i Better Energy Rasmus Lildholdt Kjær. Fold sammen
Læs mere
Foto: Better Energy

Den danske milliardvirksomhed Bestseller er gået sammen med energiselskabet Better Energy om at bygge en solcellepark, der skal levere grøn energi, der svarer til energiforbruget for omkring 80.000 danske forbrugere.

Anlægget, der ifølge Better Energy har en kapacitet på mere end 125 megawatt, kommer til at fylde ca. 150 hektar – en størrelse, der svarer til 300 fodboldbaner.

Projektet blev offentliggjort via en pressemeddelelse på Bestsellers hjemmeside onsdag middag. Ifølge meddelelsen vil energien fra Better Energys solcelleanlæg blive solgt til Bestseller gennem en såkaldt Power Purchase Agreement (PPA), hvor virksomheder over en længere årrække kan aftage grøn energi, samtidig med at energiproducenter kan have stabile investeringer i konstruktionen af bæredygtige energiprojekter. Bestseller regner med, at energien fra anlægget vil producere det, der svarer til virksomhedens samlede globale energiforbrug i dets bygninger.

»Vi ønskede med projektet at have et direkte indtryk på implementeringen af ny, bæredygtig energi, hvilket både vil hjælpe os med at opnå vores ambitioner i Bestseller, men også efterlade en positiv effekt på verden omkring os,« siger direktør for bæredygtighed, kommunikation og juridisk overensstemmelse i Bestseller Dorthe Scherling Nielsen i pressemeddelelsen.

Rasmus Lildholdt Kjær, adm. direktør i Better Energy

»Vi skriver Danmarkshistorie med det her projekt.«


Bestseller-koncernen ejes af Familien Holch Povlsen, der er den 3. rigeste familie i Danmark med en værdi på 51,1 mia. kr. Udover at være ejer af modevirksomheden Bestseller og skokoncernen Zalando satser Bestseller også på at være en virksomhed, der er førende inden for bæredygtighed. Ifølge adm. direktør i Better Energy Rasmus Lildholdt Kjær giver det gode muligheder for projektets udvikling, da virksomheden kommer med et ansvarligt valg om at købe grøn energi fra en nyopført solcellepark, som er vital for en større grøn omstilling.

»Kort sagt kommer Better Energy med teknologien, mens Bestseller kommer med viljen til at købe grøn strøm til en fast pris,« siger Rasmus Lildholdt Kjær.

Anlæggets specifikke pris er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt, men Rasmus Lildholdt Kjær betegner niveauet som værende »på et 3-cifret millionbeløb.« Stedet, hvor anlægget skal ligge, er ligeledes ikke bestemt endnu, men kommer til at være forankret i Danmark. Den præcise lokation vil senere på året besluttes efter aftale med lokale kommuner, Better Energy og Bestseller, siger Rasmus Lildholdt Kjær.

Det unikke ved projektet er, at det er første gang, at en dansk solcellepark bliver bygget uden subsidier fra det offentlige. Dette er muligt fordi vi kan holde priserne på grøn strøm på et lavt niveau, samt at Bestseller tager det ansvarlige valg at købe strømmen, siger han.

»Vi skriver Danmarkshistorie med det her projekt. Det er første gang, at vi kan anlægge grøn strøm uden subsidier, så det kommer til at være bæredygtigt hele vejen igennem. Grøn omstilling i stor skala kræver det, at strømmen er kommerciel, og det er her, at virksomheder som Bestseller kan levere; alene det, at Bestseller forpligter sig på at købe gør, at man kan bygge anlægget,« siger Rasmus Lildholdt Kjær.

Solcelleparken er en del af Bestsellers Invest FWD strategi, der er koncernens nyeste platform inden for bæredygtighed. Strategien skal ifølge hjemmesiden sikre, at Bestseller er »klimapositiv, fair for alle og bæredygtig i sit design.«