Analytikere om Bang & Olufsen: Tillidskrise

For anden gang siden præsentationen af den nye strategi for Bang & Olufsen i sommer har designikonet været nødsaget til at nedjustere forventningerne til det igangværende regnskabsår. Der er tillidskrise, siger analytikerne.

Arkivfoto: Natten til tirsdag offentliggjorde Bang & Olufsen en yderligere nedjustering i det indeværende regnskabsår. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger Ritzau/ Scanpix

Bang & Olufsen nedjusterer sine forventninger til regnskabet for anden gang siden præsentationen af den nye strategi forrige sommer.

I sommer fremlagde den velkendte fjernsynsproducent en ny ambitiøs tre års strategi. I december kom den første nedjustering af forventningerne, og i nat kom så den næste. Regnskabet for det tredje kvartal skulle komme 4. april, men meldingen fra designgiganten kommer, idet man forventer en 18 procent lavere omsætning end samme kvartal i 2018.

Investorerne kvitterede med et aktiefald på 22 procent, da børsen åbnede tirsdag morgen.

»Aktien var en overgang i kurs 200, da et meget stort tilbagekøbsprogram maste aktien op i et alt for højt niveau. Siden er aktien handlet ned til starten af 80erne. Det handler ikke kun om nøgletal, men om en reel tillidskrise,« mener investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet:

»Dagens nedtur viser klart, at investorerne frygter en »alle dårlige gange tre«-nedjustering. Isoleret set er 22 procents nedtur lidt i overkanten, men B&O er gået fra en interessant restruktureringscase til en aktie, som investorerne ikke skal have.«

Ved nedjusteringen i december faldt aktien med mere end 30 procent, og nu er investorerne på den igen. Senioranalytiker Morten Imsgard, Sydbank, siger, at »i dag ikke er en god dag at være investor« og forklarer, at Bang & Olufsen er ramt af flere udfordringer:

»De er i gang med at transformere deres butiksnetværk, så de understøtter Bang & Olufsens brand. De har været mere selektive med, hvor de sælger deres produkter henne. Det koster på vækstmulighederne på den korte bane. Det har været mere omfattende, end selskabet selv havde regnet med, og det skaber dermed nogle uforudsete udfordringer. Det virker, som om deres distributører er begyndt at nedbringe lagerne af TV-produkterne. Det koster også betydeligt på salget. Men det er for tidligt at vurdere, om det er en forbigående lagerjustering, eller om det er noget mere grundlæggende om, at efterspørgslen på B&O-produkter er svagere. Det vil tiden vise,« siger han.

Ifølge Morten Imsgard krakelerer investortilliden, fordi Bang & Olufsen i juli 2018 præsenterede en ny strategiplan og lovede investorerne en ambitiøs tre-årig målsætning for selskabet, men i løbet af de efterfølgende otte måneder har Struer-virksomheden nedjusteret to gange og aflyst både målsætninger og strategiplan.

»Det understreger, hvor svært det er for B&O at se ud i fremtiden, og at ledelsen opererer med en lav sigtbarhed. Det bliver investorerne mindet om i dag. Derfor kan det give en tillidskrise, for hvordan kunne man stå i sommer og love en masse, og i dag sige, at man ikke kan indfri målene?«

Tallene falder over hele linjen

Med et fald på 18 procent i omsætningen sammenlignet med sidste år, er de frie pengestrømme faldet fra positive 34 mio. kroner til minus 13 mio. kroner. Dermed er pengestrømmene – cashflowet – lavere end forventet, og lagerbeholdningen højere. Foreløbigt lever ikonet på pengene i sparegrisen, der ved udgangen af februar var på 517 mio. kroner i kontantbeholdningen.

Det er særligt et lavt salg i Staged-kategorien – der bl.a.omfatter fjernsyn – der er skyld i, at omsætningen i tredje kvartal er lavere end forventet.

Sammenlignet med året før er salget i Staged-kategorien faldet med hele 34 procent.

»Det resultat, vi leverede i tredje kvartal, var langt fra tilfredsstillende. Vi har overvurderet, hvor hurtigt vi har været i stand til at drive forandringen ad vores salgs- og distributionsnetværk til at blive mere retailfokuseret og efterspørgselsdrevet. Kombineret med det uventede fald i TV-omsætningen i kvartalet har vi valgt at revurdere vores forventninger for året,« siger B&O-direktør Henrik Clausen i pressemeddelelsen.

I pressemeddelelsen skriver selskabet endvidere, at man nedjusterer forventningerne for det samlede år. B&O forventer, at omsætningen efter fjerde kvartal falder med 10 procent sammenlignet med året før, og dermed forventes de frie pengestrømme at ende på mellem minus 200 og 250 mio. kroner mod tidligere forventet 100 mio. kroner.

Chef aktieanalytiker i Alm. Brand, Michael Friis Jørgensen, forholder sig kontant til tallene og kalder problemerne for »strukturelle«.

»Man ca. halverer sine forventninger til, hvad selskabet kan tjene, man får et negativt cashflow og indstiller sine aktietilbagekøb. Det er en ledelse, der er usikker. Man skrotter langsigtede finansielle målsætninger. Da den første nedjustering kom, viste det nogle midlertidige problemer, men nu er det tydeligt, at det er nogle strukturelle problemer,« siger han og understreger, at man må vente og se de reelle regnskaber, før man kan sige noget med sikkerhed.

Dermed mener både Per Hansen, Morten Imsgard og Michael Friis Jørgensen, at der er tale om en tillidskrise:

»Der er en tillidskrise både til den nye strategi og til den nye ledelse. Når man inden for så kort tid nedjusterer to gange og annullerer de langsigtede målsætninger, man kom med i sommer, så er der en klar tillidskrise opstået i aktiemarkedet. Længere er den ikke,« siger chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen.