I Danish Crown glæder den administrerende direktør, Jais Valeur, sig over en banebrydende aftale med kinesiske Alibaba. Den aftale, han underskrev i slutningen af august, betyder, at Danish Crown via fødevareplatformen Tmall kan brande, distribuere og sælge svinekød direkte til masser af forbrugere i flere kinesiske storbyer, bl.a. i Shanghai.
»Jeg var vældig glad den dag, jeg underskrev aftalen. Vi har allerede sendt flere partier svinekød af sted med skib og er så småt begyndt at sælge produkterne i Kina. Det fascinerer mig, at der i f.eks. Shanghai bor så mange som 25 mio. De har høje indkomster, men ikke meget tid til at købe fødevarer ind. Tmalls bude kan på f.eks. scootere bringe Danish Crown-produkter ud til forbrugerne fra Alibabas lagre. Budene har lav løn, og det giver lave distributionsomkostninger. Vi bliver i modsætning til blandt andet Danmark, England og Polen uafhængige af salg til supermarkederne, når vi i Kina kan sælge direkte til forbrugerne uden om supermarkederne,« siger Jais Valeur.
Østens Amazon
Alibaba bliver ofte kaldt østens Amazon. For tre måneder siden offentliggjorde Danish Crown samarbejdsaftalen med Alibaba, verdens største nethandelsselskab. Den åbner for, at slagteriselskabet brander sig over for 466 mio. kinesiske forbrugere. Ambitionerne i Danish Crown er store. Målet er, at mellem ti og 20 procent af selskabets omsætning i Kina i løbet af nogle år skal komme fra Tmall. Og med den vækst, Danish Crown har, kan der nemt blive tale om et milliardstort netsalg.
Danske fødevarer har et godt ry i Kina, og kinesiske forbrugere ønsker i stigende grad sikkerhed for, at det kød, de spiser, er af god kvalitet og opdrættet under ordnede forhold, sagde David Lloyd, chef for Alibaba Group i Storbritannien, Irland og Norden, ved offentliggørelse af aftalen med Danish Crown. Den store udfordring er, om Danish Crown med mærker, pakning og promovering på Tmall kan brænde igennem over for forbrugerne, erkender Jais Valeur.