Airbus vil have CO2-neutrale brintfly til at lette i 2035

Den europæiske flyproducent Airbus afslører tre nye design til fly drevet af brint. De forudser, at flyene kommer på vingerne i 2035. Konceptflyene skal være med til at bane vejen for en kulstoffri fremtid.

Den V-formede model er »klart den mest udfordrende,« siger chefingeniør Jean-Brice Dumont til Bloomberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: AIRBUS/AFP

Der bliver arbejdet på højtryk rundtomkring i verden for at finde på nye løsninger, der kan være med til at reducere CO2-udslippet. Senest har særligt elbilerne været omdiskuterede herhjemme.

Nu melder luftfarten sig på banen. Den europæiske flyproducent Airbus er kommet med tre nye bud på, hvordan et fremtidigt CO2-neutralt fly kan se ud. Og særligt en af modellerne kan få flyentusiasterne til at spærre øjnene op.

Der er tale om tre såkaldte konceptfly, som flyproducenten satser på kan være på vingerne i 2035. Det fortæller Airbus i en pressemeddelelse mandag.

»Dette er et historisk øjeblik for den kommercielle luftfartssektor som helhed, og vi har til hensigt at spille en førende rolle i den vigtigste overgang, som denne industri nogensinde har set. De koncepter, vi afslører i dag, giver verden et glimt af vores ambition om at skabe en dristig vision for fremtidens CO2-fri flyvning,« siger Guillaume Faury, der er administrerende direktør for Airbus, i pressemeddelelsen.

V-formet fly

De tre forskellige konceptfly skal kunne transportere mellem 100 og 200 passagerer. Airbus planlægger at teste de tre design i løbet af de næste fem år, skriver Bloomberg.

Designet »blended-wing« ligner et flyvende V. Denne model skal kunne fragte 200 passagerer, og den åbner samtidig for nye muligheder for lagring og distribution af brint. Det er klart også den mest udfordrende af de tre konceptfly, mener virksomhedens chefingeniør, Jean-Brice Dumont.

Hvis Airbus rammer det hele rigtigt med det samme, kan man overveje at gå videre med den »revolutionerende« V-formede model, sagde han til Bloomberg. Ellers vil de sandsynligvis vælge et af de to andre mere klassiske design og se på at udvikle sådan et fly senere.

De tre forskellige flydesign er indtil videre koncepter, som Airbus håber kan blive til fly, der letter i 2035. Fold sammen
Læs mere
Foto: AIRBUS/AFP.

Airbus, der holder til i Toulouse i Frankrig, planlægger at lancere flere brintdemonstrationsprogrammer i løbet af de næste par måneder. Flyproducenten forventer, at det vil tage yderligere to år at vælge leverandører og produktionssteder, inden programmet er planlagt til omkring 2028, og flyet tages i brug i 2035. Programmet vil koste Airbus milliarder, siger chefingeniør Jean-Brice Dumont til Bloomberg.

Brug for støtte

For at kunne understøtte brintflyene, hvis de kommer på vingerne, vil lufthavne rundtomkring have brug for en betydelig brinttransport- og tankningsinfrastruktur for at imødekomme behovene i den daglige drift. Det skriver Airbus i pressemeddelelsen.

Støtte fra regeringer vil være nøglen til at nå disse ambitiøse mål med øget finansiering til forskning og teknologi, digitalisering og mekanismer, der tilskynder til brugen af bæredygtige brændstoffer, mener Guillaume Faury, administrerende direktør for Airbus, og tilføjer:

»Overgangen til brint som den primære energikilde til disse konceptfly vil kræve afgørende handling fra hele luftfartssystemet. Sammen med støtte fra regeringer og industrielle partnere kan vi tage denne udfordring op og opskalere vedvarende energi og brint til en bæredygtig fremtid for luftfartsindustrien.«

Power-to-X

Danmark indgik i juni et partnerskab med Holland om finansiering på omkring én milliard kroner til at etablere storskalaproduktion af brint og grønt brændstof – også kendt som Power-to-X – i Danmark.

Her underskrev klimaminister Dan Jørgensen (S) en partnerskabsaftale med sin hollandske kollega Eric Wiebes, der er minister for økonomiske anliggender og klimapolitik, på et virtuelt møde.

Aftalen betyder, at Holland betaler cirka én mia. kr. til Danmark, som skal bruge pengene på at etablere såkaldt storskala Power-to-X-anlæg i Danmark på i alt 100 MW. Midlerne skal indgå i en tilskudspulje til udvikling af teknologier, der kan lagre og omdanne grøn strøm til grønne brændstoffer til lastbiler, skibe og fly.