»3« får også gigantisk momssmæk i Sverige

Svensk domstol sætter ligesom Skat i Danmark det beløb, som teleselskabet skal afregne moms af, op med en milliard kroner.

Danmarks fjerdestørste teleselskab, »3«, blev for et år siden pålagt at betale 418 millioner kroner ekstra i moms i Danmark. Nu vanker der også økonomiske øretæver i Sverige. Arkivfoto: Carsten Andersen, »3« Fold sammen
Læs mere

Mobilselskabet »3« får nu også et kæmpe momssmæk i Sverige for – ligesom i Danmark – kun at have afregnet moms med myndighederne for kundernes reelle forbrug i stedet for den samlede indtægt på abonnementerne.

Förvaltningsrätten i Stockholm besluttede fredag at forhøje »3«s såkaldte merværdiskat med 1,46 milliarder svenske kroner (omkring en milliard danske kroner), mens Telenor i Sverige fik forhøjet sin merværdiskat med 244 millioner svenske kroner.

»3« fik for et år siden i Danmark et momssmæk på 418 millioner kroner for samme manøvre.

Domstol: Alt hænger sammen

Den svenske domstol slår fast, at »abonnementerne skal ses som en enkelt, sammensat tjeneste«, og at der derfor skal betales afgift af hele det beløb, som kunderne betaler for abonnementet, og ikke kun af, hvad kunderne bruger. Det er de færreste kunder, der reelt når at bruge alt det, de betaler for – samtale, SMS-beskeder, MMS-beskeder og data.

»3« i Danmark valgte at få betalt hele regningen i forbindelse med sit regnskab for 4. kvartal 2017, der dermed endte i et driftsunderskud på 239 millioner kroner. Selskabet ankede afgørelsen til Skatteankenævnet.

»Vi har haft en anden opfattelse af momsdirektivet, end Skat har. Skat har udbedt sig opgørelser, som har ført til en regning, som vi har betalt under protest og derfor har anket, fordi vi stadig mener at kunne overbevise dem om, at vores opfattelse er rigtigere end deres. Men der vil formentlig gå i hvert tilfælde et år eller mere, før det er afklaret, for det er kompliceret stof,« sagde »3«s danske topchef, Morten Christiansen, dengang til Berlingske.

»3« havde i Danmark ved udgangen af september 1.311.000 kunder, i Sverige 2.020.000.