Tøjfirma i shitstorm: Laver kollektion med inspiration fra skoleskyderier

Den amerikanske virksomhed Bstroy er kommet i et online stormvejr efter at have lanceret en kollektion af hættetrøjer med »skudhuller« og navne på skoler med dødelige skoleskyderier. For de pårørende er samlingen usmagelig – for virksomhedens ejere er den nødvendig for at skabe debat om skoleskyderier i USA.

Bstroy, et amerikansk tøjfirma, har lanceret en kollektion med inspiration fra skoleskyderier, hvilket har affødt stærke reaktioner online. På hættetrøjen står der »Virginia Tech«, en skole der i 2007 blev udsat for et masseskyderi, hvor 33 personer omkom. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bstroy/@bstroy.us/Instagram

Et tøjfirma baseret i New York er landet i et online stormvejr efter at have lanceret en række hættetrøjer, der har skudhuller som en del af en »skoleskyderi-kollektion«. Hættetrøjerne har samtidig påtrykt navnene på fire skoler, hvor 100 elever er blevet dræbt som følge af skoleskyderier, herunder Sandy Hook, Columbine, Marjory Stoneman Douglas og Virginia Tech.

Det skriver ABC News.

Firmaet, der kaldes Bstroy, er blevet stormet med kommentarer, der både udviser støtte og foragt, efter at have vist deres kollektion for foråret 2020 kaldet »Samsara« i en række opslag på Instagram.

»I hvilket scenarie kunne nogen tænke, at dette var en god idé? Det her gør mig så ked af det. Hvis nogle af mine følgere kender dette tøjfirma, så bed dem om at stoppe det øjeblikkeligt,« tweetede Fred Gutenberg, der mistede sin datter Jaime i 2018 ved masseskyderiet i Marjory Stoneman Douglas.

En mindehjemmeside for Vicki Soto, der var en af lærerne dræbt i skoleskyderiet på Sandy Hook i 2012, betegner kollektionen som værende »ulækker, skadende, forkert og uden respekt« for de pårørende.

»Du vil aldrig vide, hvad vores familie gennemgik, efter at Vicki døde for at forsvare sine elever. Vores smerte skal ikke bruges til din mode,« lyder det på hjemmesiden.

Brick Owens, en af firmaets medstiftere, svarede kritikerne ved at offentliggøre en meddelelse på Instagram.

»Nogle gange kan livet være smertefuldt og ironisk. Såsom ironien ved at dø på en voldelig måde et sted, du anser som værende et sikker, kontrolleret miljø som en skole. Hver dag bliver vi gjort opmærksomme på livets skrøbelighed, korthed og uforudsigelighed, men vi bliver også gjort opmærksomme på dets uendelige potentiale,« skriver han i sit opslag.

Owens fortalte også til Today, at Bstroy »ville kommentere på volden med skydevårben og den type af masseskyderi, som har brug for forebyggende opmærksomhed og en undersøgelse af dets ophav, mens man samtidig også giver magten tilbage til de overlevende gennem en fortælling i tøjet«.

Dieter »Du« Grams, den anden af Bstroys medstiftere, fortalte New York Times, at Bstroys mission er at udtrykke ting gennem sine kollektioner, som går imod den gængse opfattelse. Og det gælder også »Samsara«.

»Vi kommer med voldelige erklæringer. Det sker, så du ved, hvem vi er, og så vi kan have en stemme i markedet. Men på et tidspunkt vil den stemme sige ting, som alle kan tage på,« siger han til avisen.

Forklaringerne imponerer dog ikke ligefrem Instagram-brugerne eller de pårørende for masseskyderierne. En bruger, der kalder sig selv »girlnamedgreen« på Instagram, er således klar i mælet omkring kollektionen.

»Som en overlevende fra Columbine er jeg forarget. Det her er ulækkert. Du kan tiltrække dig opmærksomhed på enhver anden måde, men du skal ikke vove at tjene penge på vores tragedie,« skriver brugeren.