Et af de helt store nybrud i dansk uddannelsespolitik kom før efterårsferien, hvor SVM-regeringen præsenterede forslaget om, at alle elever fremover skal kunne bytte den almindelige folkeskole ud med timer på en erhvervsskole eller virksomhed i op til to dage ugentligt. Regeringens forslag er kontroversielt, fordi det bryder med den udvikling, vi har haft i Danmark, hvor alle problemer er forsøgt løst med flere timers bagdel til sæde-undervisning. Således er det årlige timetal for folkeskolens ældste elever gået fra 930 timer i 2011 til nu 1.200 timer

Danske elever er i skole langt flere timer end i mange andre lande. Selv med færre timer vil en juniormesterlæreelev kun have, hvad der svarer til to-tre ugers mindre traditionel klasseundervisning over et år sammenlignet med en finsk elev.