Tourtriumf skal hjælpe dansk hold op på næstøverste trin

Riwal Cycling Team håber, at dansk succes under Tour de France kan være med til at tiltrække nye sponsorer.

Mogens Tveskov, direktør for holdet Riwal Cycling Team, tror på, at dansk succes ved Tour de France kan hjælpe holdet med at nå tilbage på næstøverste trin. På billedet ses Tour-vinder Jonas Vingegaard. (Arkivfoto). Marco Bertorello/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For et par år siden snusede det danske cykelhold Riwal Cycling Team kortvarigt til det næsthøjeste professionelle niveau inden for sporten. Men det satte coronapandemien en stopper for.

Holdets administrerende direktør, Mogens Tveskov, håber dog, at fire danske etapesejre og en dansker i gult under Tour de France kan hjælpe med at tiltrække flere økonomiske muskler, så holdet igen kan tage skridtet op.

»Efter Touren tror jeg på, at sponsorer i højere grad vil få øjnene op for danske cykelhold og den eksponering, som vi kan være med til at give firmaer,« siger han.

»Det kan i sidste ende være med til at hjælpe vores målsætning om at komme tilbage på næsthøjeste niveau.«

Det vil kræve et budget på cirka 2,5 millioner euro svarende til knap 19 millioner danske kroner at have et såkaldt Pro-hold, som rangerer lige under World Tour. I øjeblikket har man sponsorer, der bidrager med det halve.

»Jeg kommer til at bruge de næste uger og måneder på at få noget op at køre med nogle virksomheder, så vi fra næste år kan skabe fundament for et nyt Pro-hold.«

»Der er da også allerede et par navne i min lille notesbog, som jeg begynder at lægge en føler ud til,« siger Mogens Tveskov uden at nævne navne.

Direktør hos Danmarks Cykle Union (DCU) Martin Elleberg Petersen tror på, at Danmark kan få et Pro-hold.

»Vi kan håbe på, at den succes, vi har med Tour de France og Jonas Vingegaard, gør, at nogen får øjnene op for at investere.«

»Det handler om økonomi. Der skal være nogen til at spytte i kassen, for det er dyrt at drive sådan et hold.«

Det ville være godt for dansk talentudvikling, hvis man kunne få et Pro-hold, mener han.

Det kan nemlig være med til at udgøre et ekstra trin i udviklingsprocessen, så danske talenter ikke går direkte fra Kontinentalholdene til et World Tour-hold, lyder det fra DCU-direktøren.

»Springet bliver knap så stort, fordi rytterne kommer ind i en professionel gænge på en lidt mere glidende måde.«

For at overbevise potentielle sponsorer om at indgå et samarbejde med et cykelhold skal firmaerne gøres opmærksomme på, hvad cykelsporten kan bidrage med, forklarer Riwal-direktøren.

»Vi har ikke et stadion eller en hjemmebane, så derfor skal vi have virksomhederne til at forstå, at man kan udnytte tv-tid og eksponering.«

Han nævner blandt andet storsponsoren på Tour-vinderen Jonas Vingegaards hold, supermarkedskæden Jumbo, der hører hjemme i Belgien og Holland.

»Hvis man bruger nok penge i kædens butikker, så kan man få en Jumbo-Visma-trøje. På den måde kobler kæden sit sponsorat med en større indtjening.«

/ritzau/