V-ordfører om intern DR-mail: »Det næste bliver vel, at der ikke kommer musik i radioen«

Intern e-mail viser, at det allerede i sidste uge blev forbudt at bruge »udgivet, kommerciel musik« i DRs tv-produktioner. DR oplyser, at det ikke vil påvirke DRs overholdelse af public service-kontraktens krav til formidlingen af musik.

»Det næste bliver vel, at der ikke kommer musik i radioen,« siger Jan E. Jørgensen, kulturordfører for Venstre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I åbningsscenen i et afsnit af DR-serien »Doggystyle« er den københavnersmarte, men nu provinshjemvendte hovedperson på vej til Sommerland Sjælland med sin familien i familiens minibus.

Hun kigger træt ud ad vinduet, mens Anne Linnet i radioen synger om nogen, der har sat sig på tværs i hendes indre univers, univers, univers. Sangen »Venus« fortsætter som underlægning i de følgende fire minutters tur gennem Sommerland Sjælland.

De scener ville med meget stor sandsynlighed lyde markant anderledes, hvis de skulle laves i dag. Det viser en intern e-mail fra DR, som Berlingske er i besiddelse af. E-mailen er sendt af en områdeleder i DR med ansvar for programproduktion i DR og for freelancere, der arbejder for DR.

Ændringen skyldes, DR »kigger ind i«  – som det hedder på moderne corporate-dansk – markant øgede udgifter til musikrettigheder. Det skrev DR i den pressemeddelelse, i slutningen af august, hvori det blev annonceret, at man havde tænkt sig at fyre en række medarbejdere.

Allerede fra 15. september må de, der laver tv-programmer til DR, derfor ikke bruge »udgivet, kommerciel musik«, som man kan finde det i DRs musikarkiv, Diskoteket, eller på Spotify, i programmerne, uanset hvor og hvordan de programmer udkommer, står der i e-mailen.

I stedet skal man bruge eksempelvis »katalogmusik eller specialkomponeret musik«, står der i e-mailen.

V-ordfører: Det er uforståeligt

Det ødelægger en central del af tv-serier og -programmer i det hele taget. Det mener Jan E. Jørgensen, som er medie- og kulturordfører for Venstre.

»Lydsiden er helt central og lige så vigtigt som billederne for fortællingen. Det er en sørgelig nedprioritering af musik, og det er uforståeligt for mig,« siger Jan E. Jørgensen.

I den nuværende public service-kontrakt er DR forpligtet til at »have fokus på at stimulere dansk musikliv« og at stille dansk musik til rådighed på radio og tv.

De formuleringer er i øvrigt bevaret i det udkast til den nye kontrakt, som Berlingske er i besiddelse af, som man kan læse om her.

Jan E. Jørgensen mener da også, at det er en del af public service-forpligtelsen at bringe musik ud til folket, også andre steder end i radioen.

DR begrunder som nævnt ændringen med markant øgede udgifter til musikrettigheder. Det skyldes aftaler mellem DR og rettighedshaverne, og det mener Jan E. Jørgensen derfor ikke kan løses politisk.

»Der sidder da sikkert nogle musikere nu, som havde håbet på at få ordentlig betaling for deres musik, som får en lang næse nu. De troede, de skulle have flere penge, og nu får de ingen,« siger Jan E. Jørgensen.

Enhedslisten: Det er noget møg

Enhedslistens Søren Søndergaard mener, at de besparelser, som DR af tidligere regeringer er blevet pålagt, nu gør, at DR er tvunget til at træffe dette valg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix (arkiv).

Søren Søndergaard, der er Enhedslistens kultur- og medieordfører, er enig med sin kollega fra Venstre. I hvert fald hvad angår musikkens vigtighed i tv-programmer.

»Det er da noget møg, det er da helt klart. Men Danmarks Radio har jo ikke flere penge, end DR har,« siger Søren Søndergaard.

Han mener, at de besparelser, som DR af tidligere regeringer er blevet pålagt, nu gør, at DR altså er tvunget til at træffe dette valg. Besparelserne er dog i høj grad rullet tilbage, men det er først i 2024, at DRs midler vil være tilbage på det niveau, som var gældende før den store DR-sparerunde i 2018, forklarer Søren Søndergaard.

»Jeg er ikke direktør i DR, og jeg kan derfor ikke vurdere, om der er noget andet, som DR kan spare på i stedet,« siger Enhedslistens ordfører.

DR oplyser dog, at selvom »det er rigtigt at DR får lidt flere penge med medieaftalen fra foråret bl.a. til Lyduniverser til børn og unge, så. hvis man ser man på DRs samlede bevilling, så vil den fortsat være 366 millioner kroner mindre til i 2024 end i 2018,« regnet i 2021-priser.

Jørgen Ramskov, der er direktør i Producentforeningen er enig med Jan E. Jørgensen i, at beslutningen harmonerer dårligt med DRs public service-forpligtelse i forhold til dansk musik.

»Det virker lodret i modsætning til hvad DR skal,« siger Jørgen Ramskov, som også er bekymret for de kunstneriske begrænsninger for tv-producenterne, som en sådan beslutning vil pålægge.

»Det lyder som endnu et omsvøbsdepartement«

DR nævner i e-mailen, hvor man annoncerer musikstoppet, at der kan gives dispensationer i visse tilfælde. Det gælder for eksempel programmer, som primært handler om musik, og hvis »det vurderes at have særligt stor redaktionel værdi i forhold til fortællingen, som ikke kan opnås på anden vis.«

I sådanne tilfælde vil man skulle begrunde valget af musik skriftligt »ved hjælp af en blanket«, og det ville skulle godkendes af den »relevante ledende redaktionschef«, står der i e-mailen.

Det er en arbejdsgang, der ikke just imponerer Jørgen Ramskov:

»Det lyder som endnu et omsvøbsdepartement, som endda er indlagt på et tidspunkt, hvor DR bedyrer, at de ikke kan spare mere på administrationen,« siger han.

DR svarer

Berlingske har lige inden udgivelsen af denne artikel fået bekræftet af DR, at reglen nu gælder for al tv-produktion og for podcasts.

»De nye retningslinjer for brug af musik i DRs tv-programmer og podcasts betyder, at kommercielt udgivet musik som udgangspunkt kun kan bruges i programmer, hvor musikken er i centrum. Det kan der dog i konkrete tilfælde godt afviges fra, hvis et bestemt stykke musik har stor betydning for fortællingen. Det kan for eksempel være en historisk eller særlig tidsmæssig sammenhæng,« oplyser DR til Berlingske.

Berlingske spurgte ligeledes, om »Venus« ville kunne bruges i »Doggystyle«, hvis serien skulle laves i dag. Til det svarer DR, at det ville bero på »en vurdering, som redaktionen bag programmet selv skal foretage på baggrund af de nye retningslinjer«.

DR oplyser derudover:  »Styringen af musikforbruget vil ikke påvirke DR’s overholdelse af public service-kontraktens krav til formidlingen af musik. DR vil fortsat være dybt engageret i formidlingen af dansk musik og have en lang række programmer dedikeret til formidlingen af dansk musik. DR vil også fremadrettet arbejde tæt sammen med branchen for at sikre gode vilkår for nye danske musiktalenter og stimulere en mangfoldig musikbranche.«

21/9 klokken 12:53: Artiklen er opdateret med citater fra Jørgen Ramskov

21/9 klokken 14:06: Opdateret med svar fra DR.

22/9 klokken 12:28: Berlingske har tilføjet oplysninger fra DR om den reelle udvikling i DRs bevilling i forhold til 2018.