En række store film er planlagt til at få deres debut på den firsindstyvende filmfestival i Venedig, der begynder i slutningen af august.
Trods strejke i den amerikanske filmindustri ventes blandt andet Bradley Coopers drama om dirigenten og komponisten Leonard Bernstein, »Maestro«, samt Sofia Coppolas film om Priscilla Presley at få premiere. Og ganske passende også Michael Mann’s »Ferrari«.
Om årets vinder af Il Leone d’Oro – Guldløven – vil nå op blandt de største vindere siden 1949, er endnu umuligt at sige. Men på listen vil de skulle kæmpe mod film af store navne som Akira Kurosawa, Luis Buñuel, Jean-Luc Godard, Louis Malle, Mike Leigh, Ang Lee, Sofia Coppola og Darren Aronofsky.
Og så er der også en enkelt dansker på listen.
Filmfestivalen i Venedig betragtes som en af de vigtigste filmfestivaler i verden sammen med blandt andet Cannes, Berlin, Toronto og den amerikanske Sundance.
For første i mange år er en dansk film, Nikolaj Arcels »Bastarden«, udtaget til hovedkonkurrencen .
Som optakt til årets filmfestival i Italien har den britiske avis The Guardian rangeret de 20 bedste film, der har modtaget Guldløven. Og her kommer den eneste danske vinder, »Ordet« fra 1955, ind på en førsteplads.
På 19.-pladsen ligger Krzysztof Kieślowski’s »Blå«, der med Juliette Binoche i hovedrollen var et stort hit i 1993. Og på fjerdepladsen ligger Luis Buñuels »Belle de Jour« fra 1967 med Catherine Deneuve i hovedrollen.
Men på førstepladsen finder vi altså Carl Th. Dreyers filmatisering af præsten og dramatikeren Kaj Munks skuespil »Ordet« fra 1932.
»Ordet« handler om strid om tro, religion og mirakler i et lille jysk samfund. Filmen er optaget i Vedersø i Vestjylland, hvor Kaj Munk var præst. Kaj Munk blev dræbt af den tyske besættelsesmagt i 1944.
»Carl Theodor Dreyers sublime og stringente bearbejdelse af Kaj Munks skuespil blev optaget i den landsby, hvor Munk fungerede som sognepræst, indtil nazisterne myrdede ham i 1944,« skriver The Guardian – og fortsætter:
»Mens kameraet bevæger sig rundt i interiøret (der er kun en håndfuld eksterne billeder og kun tre nærbilleder), møder vi en husstand bestående af flere generationer: en ældre mand, hans sønner, hvoraf den ene mener, at han er Kristi reinkarnation, og to børnebørn. Til stede er også hans gravide svigerdatter, hvis død sætter scenen for et mirakel, der løfter filmen op på det guddommelige niveau.«
Filmen modtog ikke blot Guldløven, men også den amerikanske kritikerpris Golden Globe samt tre danske Bodil-statuetter for bedste film til Dreyer samt for bedste hovedroller til Birgitte Federspiel og Emil Hass Christensen.
