Tidligere på året sagde Sofie Linde farvel til sin tjans om »X Factor«-vært, efter at hun i mange år havde holdt styr på dommere og deltagere på først DR og siden TV 2.
Nu skal Sofie Linde være vært på et andet underholdningsformat, »LOL: Den der ler sidst«, som vil kunne ses på Amazons streamingtjeneste, Prime Video, fremgår det af en pressemeddelelse,
Dermed går hun ad næsten samme sti som Mads Steffensen, der gik fra at være DRs velsagtens mest benyttede vært til nu at producere podcast hos Podimo samt realityprogrammet »The Bridge« på Prime Video.
Der kan være gode grunde til at foretage et skift fra brede kanaler til de smallere platforme. Det forklarer medierådgiver Keld Reinicke, der medvirkede ved opstarten af DR2, TV 2 ZULU og TV 2 Charlie.
Han understreger, at han ikke kender til lønninger eller andre årsager, Sofie Linde eller Mads Steffensen måtte have til at skifte spor.
Generelt er det dog hos de lidt mindre – i dansk sammenhæng – udbydere, at man bliver betalt bedre.
»TV 3 betaler ofte deres værter bedre, end DR og TV 2 gør. Mindre kanaler og streamingtjenester har mere brug for kendte navne til at skaffe nye abonnenter, end DR og TV 2 har. En vært som Sofie Lindes salgsværdi er derfor meget større for Prime end for TV 2,« forklarer Keld Reinicke.
I »LOL: Den der ler sidst« skal ti entertainere forsøge at »få hinanden til at grine ved at bruge alle kneb – uden selv at måtte trække på smilebåndet«, skriver Prime Video om konceptet, der har kørt i en række andre lande.
Noget andet, der er velkendt fra udlandet, er tendensen med, at værter, der er blevet kendt på traditionelle kanaler, rykker til bedre betalte job på streamingtjenester.
Det mest kendte eksempel er nok Jeremy Clarkson, James May og Richard Hammond, som tidligere havde været værter på »Top Gear« på BBC. Sammen med produceren Andy Wilman underskrev de i 2015 en kontrakt med Amazon, hvor de forpligtede sig til at producere tre sæsoner af programmet »The Grand Tour« på Prime Video.
Angivelig fik de fire tilsammen 160 millioner pund for aftalen i 2015, hvilket i dagens kurs svarer til cirka 1,4 milliarder danske kroner.
Der er selvfølgelig ikke tale om samme beløb til henholdsvis Mads Steffensen og Sofie Linde, men eksemplet er sigende, mener Keld Reinicke.
»DR og TV 2 har nok truffet valget om ikke at følge med i de meget høje lønninger til værterne. Hvis alle værtslønninger løb løbsk, ville det jo i sidste ende gå ud over andet.«
Hun er stærkere end TV 2 Zulu
Det er dermed tilsyneladende nogle mindre forhold end de ugentlige »X Factor«-liveshow, som Linde hidtil har stået i spidsen for. Keld Reinicke mener dog ikke, at det kan gå ud over Sofie Lindes eget brand, at hun nu skal være vært på et mindre format.
»Hun kan sagtens foretage sig alt muligt andet, for hun er jo et brand i sig selv. De, der kan lide hende, vil tjekke det ud på Prime. Hun er den i Danmark, der bedst har forstået, hvordan man konverterer sit tv-brand til en ny generation på sociale medier,« forklarer Keld Reinicke:
»Hun er en af dem, der er så populær på sociale medier, at kanalerne vil henvende sig til hende for at låne af hendes popularitet. Hun er stærkere end TV 2 Zulu – nu Echo – som brand.«'
Sofie Linde selv siger dog, at skiftet ikke handler om, at hun vil have mere i lønningsposen.
»Jeg kyssede kærligt X Factor farvel for at prøve nye ting af og sætte ja-hatten i geled – og det her er en del af den proces. Jeg har selv set programmet og elsket det - og derfor kradsede jeg lidt på døren, da jeg hørte, at der skulle laves en dansk udgave. Jeg ønsker som sådan ikke nogen ‘fast kontorplads’, da jeg drømmer om de næste par år at gå med de gode og sjove projekter frem for at tænke hvad der nu ville være taktisk klogt af mig. Jeg vil teste alt muligt af i arbejdssammenhæng og forhåbentlig komme tættere på min egen mavefornemmelse af det store spørgsmål ‘hvad vil du gerne?’. Det er ikke første gang i min karriere, at jeg ryster posen - og det har før virket positivt på min udvikling,« skriver Sofie Linde i en mail til Berlingske.
Den næste generation af værter vil i endnu højere grad have egne brand på deres digitale profiler for så af og til at blive »lånt ud« til store kanaler som værter, siger Keld Reinicke.
»Det er en helt anden verden, et helt andet setup.«
En forsmag på dette var, da den danske melodigrandprixvinder Reiley i forvejen var kendt fra TikTok, hvor han har over ti millioner følgere.
Udover »X Factor« har Sofie Linde været vært på boligprogrammet »Linde på Langeland«, hvis anden sæson netop er blevet sendt på TV 2.
»LOL: Den der ler sidst« kan ses »senere på året«, står der i pressemeddelelsen, der også fortæller, at der kommer nye sæsoner af Nicklas Bendtners skjult kameraprogram, »Nicklas Pranker«.
Opdateret 27/6 klokken 06:50 med kommentar fra Sofie Linde.




