Netflix’ nyeste satsning til unge sætter endnu engang lighedstegn mellem penge og egoisme

Svensk romantisk drama fortæller verdens ældste historie uden noget som helst forsøg på at tænke ud af boksen.

 
Trailer til den ny svenske satsning »Vinterviken«, der er baseret på en ungdomsroman af Mats Wahl. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Streaminggiganten Netflix pumper originalt indhold ud på deres platform i hæsblæsende tempo og har annonceret, at man i 2021 vil spendere 105 milliarder kroner på endnu mere af slagsen.

Når man producerer så meget, må der i sagens natur også komme serier og film, der lugter fælt af samlebåndsproduktion.

Sådan en er Netflix’ nyeste, svenske satsning »Vinterviken«, der er baseret på en ungdomsroman af Mats Wahl, som åbenbart er så populær i Sverige, at det er anden gang, den bliver filmatiseret. Sådan på overfladen kunne 2021-versionen da også godt ligne et ganske interessant ungdomsdrama, men det bliver meget hurtigt meget skuffende.

Modsætninger mødes og …

Nå: Elisabeth er en blond pige, der kommer fra en rig familie og bor i en kæmpe kasse ud til fjorden i en ikke nærmere bestemt svensk by. Men hun hænger lidt med næbbet, fordi hendes mor er død.

John-John er søn af en indvandrer, har kulsort hår og bor i ghettoen på den anden side af byen. Man skulle ikke tro, at de to
nogensinde skulle mødes. Men jo. Sandelig. Første gang da John-John redder Elisabeths lillesøster fra druknedøden og så igen, da det viser sig, at de skal gå i samme klasse på et gymnasium med en særlig teaterlinje.

Se ham. Han er rig. Han må være træls. Svenske Magnus Krepper kan bryste sig af, at være den karakter i »Vinterviken«, der giver allermindst mening. Fold sammen
Læs mere
Foto: Netflix.

Selvom John-John bor i ghettoen, er han faktisk en følsom fyr, ser du. Og så skal du lige holde fast i bordkanten, så du ikke skvatter ned af stolen, for nu bliver det vildt: De to bliver forelskede! Jo, sgu. Selvom de kommer fra helt forskellige miljøer og socialklasser og baggrunde og whatnot. Nuvel, den historie har været fortalt i cirka 8.000 versioner siden … skriftsproget blev opfundet, men det ansporer på ingen måde forfatteren til denne sag til at tænke ud af boksen.

De rige er onde

I stedet er filmen en art kliché-bingo og har et plot, der i sjælden grad virker som om, det er trukket i en automat. Alle de rige mennesker er lidt nogle skiderikker, alle de fattige er barske, men alligevel godhjertede. Og se, om ikke den indelukkede Elisabeth tør gevaldigt op, da hun møder John-Johns ghettovenner og får sig en shawarma.

Der er også en ond stedfar og lidt kriminalitet og en scene, hvor Elisabeth og John-John er blevet uvenner, men så står han nedenfor hendes vindue og kalder på hende – i regnvejr – og så er alt godt igen.

Hvis du føler, at du godt ved, hvor filmen bærer hen efter at have set de første ti minutter, er der i det hele taget en temmelig god chance for, at du har ret. Det er til tider meget nuttet, men det er også lidt ligegyldigt, det hele.

Magnus Krepper, som vi herhjemme kender fra et utal af film og serier som »Liberty«, »Før frosten«, »Når støvet har lagt sig«, »Dronningen« og »Undtagelsen«, spiller i øvrigt Elisabeths rige – og dermed lidt nederen far – som kan bryste sig af, at være den karakter i filmen, der giver allermindst mening.

»Vinterviken«. Romantisk drama, 91 minutter. Instruktion: Alexis Almström. Med: Elsa Öhrn, Mustapha Aarab, Jonay Pineda Skallak, Magnus Krepper m.fl. Premiere 8. september på Netflix