Søren »Strøm« Christoffersen, en af de medvirkende i »Kandis for Livet«, fik betalt en flybillet til Costa del Sol, selvom det umiddelbart i filmen fremstår som om, at Strøm skrotter sin bil for at få råd til billetten. Det skriver Jyllands-Posten.
I artiklen beklager Anders Thomsen, dokumentarredaktør i DR og DRs redaktør på »Kandis for Livet«, at nogen havde fået betalt en flybillet, da det ligger uden for DRs etik at betale kilder. Thomsen siger derfor til avisen, at det er en »fejl«, at det er sket.
Men Katrine Sommer Boysen, der er ekstern lektor i medieanalyse på Roskilde Universitet samt film- og litteraturanmelder i Jyllands-Posten, kan slet ikke forstå, at DR føler behov for at undskylde.
»Jeg vil ikke motivforske i forhold til, hvorfor DR beklager, men jeg synes det er er helt vildt mærkeligt, at DR overhovedet gør det. Da »X Factor« kørte på DR, tvivler jeg på, deltagerne selv betalte for togbilletten til bootcamp,« siger Katrine Sommer Boysen.
Betænkeligt gravbesøg
Et andet kritikpunkt har været, at instruktør Jesper Dalgaard har hjulpet filmens stiliserede billeder og scener på vej. Han skal ifølge Jyllands-Posten have placeret noget Kandis-julepynt i en scene, hvor tre blinde brødre danser om juletræet, og have fremskyndet, at Søren »Strøm« Christensen brændte sin afdøde moders tøj af.
Ydermere er der en scene med Kandis-fanen Henning Hougesen, der besøger forsangeren fra Kandis, Johnny Hansens, afdøde kones grav.
Både Henrik Queitsch, som anmeldte filmen i Ekstra Bladet, og Jacob Wendt Jensen, der er filmanmelder på Jyllands-Posten troede, at Henning Hougesen jævnligt besøgte eller passede graven, skriver Fagbladet Journalisten, der har skrevet en længere historie om kritikken af Jesper Dalgaard.
Jacob Wendt-Jensen mener, at det er »betænkeligt«, at det ikke er tilfældet. Henning Hougesen er dog kommet ved graven før, selvom han ikke passer den. Han opsummerer sin kritik sådan her i Journalisten:
»Turen til Mallorca er starten på en glidebane. Scenen ved graven er en glidebane – men scenen med bålet har jeg ikke nogen problemer med,« siger Jacob Wendt Jensen til Fagbladet Journalisten.
Katrine Sommer Boysen er dog slet ikke enig med sine anmelderkolleger.
»Enormt mærkeligt, man bliver overrasket«
»Alle de kritikpunkter handler om en temmelig begrænset og al for konservativ måde at se dokumentargenren på. At man skal forestille sig at en dokumentarist kun må filme ting, der sker helt uden indgriben, eller helt uden fornemmelse af, at kameraet er til stede, er slet ikke sådan, det forholder sig,« siger Katrine Sommer Boysen.
Hun tilføjer, at der siden 70erne har været en bevægelse mod mere stiliserede dokumentarfilm, selvom de mere traditionelt observerende dokumentarer stadig forekommer.
Katrine Sommer Boysen mener især, at Kandis-filmens smukke billeder og mættede farver klart signalerer, at der er tale om en vis grad af iscenesættelse.
»De iscenesatte lag er en så tydelig del af Kandis-filmens dna, så jeg synes, det er enormt mærkeligt, at man er blevet overrasket,« siger Katrine Sommer Boysen.
Katrine Sommer Boysen, hvad så med dem, der ikke ser så mange dokumentarfilm? Kan du godt forstå, at nogle tror, at en dokumentarfilm skal vise virkeligheden?
»Man kan sige, at det er slående, at kritikken først kommer nu, hvor den har været sendt på tv, og ikke da den var i biografen. Det handler måske om, at vi er vant til at se mere kunstnerisk eksperimenterende dokumentarfilm i biografen, end vi er på et tv-format. Seerne kommer måske til at blande journalistiske idealer sammen med dokumentaræstetiske idealer.«
Boysen nævner som eksempel, at man til et indslag til »TV-avisen« aldrig ville hænge julepynt op, som ikke var der, mens det altså er helt normalt i dokumentarfilm.
»En ubetydelig fejl«
Instruktør Jesper Dalgaard selv ligger på linje med Katrine Sommer Boysen.
Han siger, at der er forskel på journalistik og dokumentarfilm og, at man skal vurdere filmen som en dokumentarfilm og ikke et stykke journalistisk arbejde.
Lige inden denne artikels deadline har DRs Anders Thomsen udtalt til Journalisten, at selvom det var en fejl, at Strøm fik betalt en flybillet, så er det en »ubetydelig fejl«.
»Det ændrer ikke en tøddel ved den overordnede film og karaktertegning – og den medvirkende i filmen ville selv afsted. Så det er en overtrædelse, men en ubetydelig overtrædelse i den her sammenhæng,« siger Anders Thomsen til mediet.
Han mener ligesom Jesper Dalgaard heller ikke, at filmen skulle have deklareret tydeligere, at Henning Hougesen ikke jævnligt passer Johnny Hansens kones grav.
»Kandis for livet« kan lige nu ses på DR tv.