Filmens store aften blev overskygget af en mands vold. De burde tage Will Smiths Oscar tilbage

Kommentar: Det skulle have været filmens store aften efter år med corona og nedlukning. I stedet endte den 94. Oscar-fest som en voldsgerning. Det var på alle måder en rystende aften og ikke Oscar-akademiet værdigt, skriver Berlingskes filmredaktør Sarah Iben Almbjerg

 
Alle de store øjeblikke fra Oscar 2022. Video: AP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle mennesker er lige. Det er det, vi siger til hinanden. Det er faktisk også det, som amerikanerne selv har skrevet i deres forfatning. Men det passer ikke. Er man stor nok, vred nok, såret nok, er der andre regler. Så gælder enerens regler. I hvert fald i Hollywood.

Det beviste skuespilleren Will Smith søndag aften, hvor han overfaldt sin kollega, komikeren Chris Rock, på direkte fjernsyn – og bagefter fik stående bifald fra sine kollegaer, da han modtog en Oscar.

Rock, der er kendt som fræk og grænseoverskridende komiker, skulle egentlig præsentere prisen for årets dokumentarfilm under søndagens Oscar-overrækkelse, men det blev næsten glemt, da han lavede en joke om Will Smiths kone. Jada Pinkett Smith har åbent talt om den alopecia diagnose, som betyder, at hun taber håret. Som konsekvens har den 50-årige skuespiller valgt at være kronraget.

Det fik Chris Rock til at joke med, at han glædede sig til at se hende i »G.I. Jane 2« – med henvisning til den gamle actionfilm, der fik Demi Moore til at optræde kronraget og kampklar.

Knap var Chris Rock gået videre, før Will Smith gik på scenen og stak Rock en lussing. Hvorefter han satte sig tilbage i salen og råbte, at Rock skulle afholde sig fra, at tage konens navn i sin »fucking mund«.

Stående klapsalver til Smith

Optrinet rystede hele Oscar-showet, der først blev mørkelagt et par sekunder, så man kunne nå at redigere optagelserne, før de bliver vist i USA. Men det underligste skete bagefter, da showet herefter forsatte – tilmed med stående klapsalver til Smith, da han vandt prisen for bedste hovedrolle.

Det var en Hollywood-kåring af selvtægtsmanden, der grædende bekendte, at han er overvældet af de ting, Gud byder ham, og som undskyldning fremsnøftede at »kærlighed får os til at gøre skøre ting«. Det er en sætning, vi siger, når vi har google navnet på en person, vi finder interessant – ikke når vi overfalder andre med vold.

Ingen bemærkede tilsyneladende, at Smith kun undskyldte til akademiet og de andre nominerede, men ikke nævnte sit offer med et eneste ord. Og ingen forsvarede den frie humor. Tværtimod fik Will Smith lov til at spinne optrinet til sin fordel, så han fremstod som en varm og trofast ægtemand, der blot forsvarede sin familie.

»Jeg vil bare være en ambassadør for kærlighed og omsorg,« sagde Smith inden han nævnte både Gud og Djævelen.
»Denzel Washington hev lige fat i mig og sagde: »Det er i dit største øjeblik, at djævelen hiver fat i dig«.

Vold er vold

Men vold er vold – også i Hollywood – og der er grænser for, hvad man kan gøre – også som skuespiller.

Med sit overfald fik Will Smith ikke blot overtrådt loven, han fik også ødelagt aftenen for alle dem, der kom efter ham som Questlove, der vandt prisen for sin dokumentar »Summer of Soul«, Jane Campion, der blev bedste instruktør med  »The Power of the Dog«, og Jessica Chastain, der blev årets kvindelige hovedrolle for sin præstation i »The Eyes of Tammy Faye«.

Måske afslører episoden en afgrundsdyb konflikt mellem den amerikanske selvtægtskultur, hvor man(d) må ty til vold, hvis man er presset nok og den europæiske dannelse, der tror på, at ord bedst bekæmpes med ord. Det er en skræmmende forskel – ikke mindst i en tid, hvor amerikanske stater vedtager love, der forbyder det frie ord,  mens Jimmy Carr har været fordømt for en Holocaust-vittighed.

Nu har den amerikanske filmindustri taget udviklingen til et nyt niveau ved at hylde og kåre en voldsmand.

Mandag morgen blev det hele endnu mere underligt, da akademiet udsendte en erklæring om, at man ikke bifalder vold. Hvis de mener det, bør de nok trække hele den pinlige seance tilbage og bede Will Smith om at sende Chris Rock en undskyldning. Det er vel ikke for meget at bede om fra en mand, der gerne vil være kærlighedsambassadør. Slet ikke i en tid, hvor Oscarshowet var præget af smukke ord om at støtte Ukraine og stå sammen i kærlighed. Slet ikke i et år, hvor en af de store vinderfilm »The Power of the dog« tematiserede giftig maskulinitet.

Det skulle have været filmens store festaften, og showet var bedre end længe. Men én mand med et hidsigt temperament kan ødelægge meget. Det fik vi – igen – lært af Hollywood.