Christoffer Boe snubler i egne dogmer i ellers rasende velspillet krimiserie

AOK
Skærm
Anmeldelse

I anden sæson af »Forhøret« begynder den gode idé fra sæson 1 at virke tung, og plottet skulle man nok lige have brugt et par dage mere på at udtænke.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Grænsen mellem en god idé og fiks idé kan nogle gange være hårfin. Med anden sæson af »Forhøret« er Christoffer Boe desværre havnet lidt i den fikse afdeling. I første sæson fulgte vi kriminalbetjenten Bjørn (Ulrich Thomsen), hvis datter, Christina, netop var død.

Alle gik ud fra, at der var tale om selvmord, mens Bjørn var overbevist om, at hans datter var blevet myrdet. I otte stramt komponerede afsnit – typisk på én locktion, i noget nær realtid og med én modspiller overfor Ulrich Thomsen – gravede Bjørn sig dybere og dybere ned i sagen.

Det fungerede ret godt, men i »Forhøret 2« virker det som om, Christoffer Boe, som har skrevet manuskript og instrueret, har givet sig selv en spændetrøje på, som ikke rigtigt gør noget godt.

En morder på fri fod

I den nye sæson følger vi Bjørns ekskone og mor til Christina, Susanne (Trine Dyrholm). Det er fire uger siden datterens død, og Susanne er stadig i dyb sorg, men må pludselig koncentrere sig om noget helt andet, da hun på sit arbejde som psykolog støder på en mand, der under hypnose afslører, at han slår unge piger ihjel og har tænkt sig at gøre det igen.

Det er jo bestemt ikke uspændende, og der er point for, at serien blander et krimiplot med en mere menneskelig fortælling om sorg. Problemet er bare, at det på et tidspunkt kommer til at virke formularisk og forudsigeligt. Groft sagt er næsten alle afsnit en variation over, at Susanne møder en person, der ligger inde med informationer, Susanne skal bruge.

De informationer vil personen OVERHOVEDET ikke gå af med, men i løbet af 20 minutter vil de alligevel gerne. Et par afsnit føles trods en beskeden spilletid temmelig lange i spyttet, mens især afsnittet med Dar Salim overfor Trine Dyrholm omvendt virker helt forjaget.

Det unge talent Fanny Leander Bornedal er en del af det imponerende cast.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Viaplay.

Er Lars Ranthe rocker eller retsmediciner?

Og nu vi er ved Dar Salim. Både han og Danica Curcic spiller de samme karakterer, som de gjorde i TV 2-serien »Kriger« (også instrueret af Christoffer Boe). Det er da meget skægt med sådan et overlap mellem to serier, når man lige at tænke. Indtil man kommer i tanker om, at Lars Ranthe i »Kriger« spiller rockerbossen Tom, mens han i »Forhøret« spiller retsmedicineren Frank, ligesom Søren Malling ganske vist spiller politichef i begge serier, men hedder henholdsvis Finn og Richard. Og så giver den lille finurlighed ikke rigtigt mening længere.

På trods af alt det har »Forhøret 2« absolut kvaliteter. Det skyldes ikke mindst Trine Dyrholm. Når hun er i topform, kunne hun have et kamera i nakken, mens hun gik i Netto og købte en liter skummet og en bakke æg, og det ville stadig være seværdigt.

Det ville bare være så meget mere interessant, hvis det foregik i en serie med et stærkere plot og knap så stramme dogmer. Og ikke mindst et bedre sidste afsnit – i modsætning til det, vi får serveret her, som formår at være lidt utroværdigt og en smule kedsommeligt på en og samme tid.

»Forhøret 2«. Krimidrama, 8 afsnit a cirka 25 minutter. Instruktion: Christoffer Boe Med: Trine Dyrholm, Søren Malling, Olaf Johannessen, Danica Curcic, Dar Salim m.fl. Premiere 29. august på Viaplay.