Berlingskes anmelder var alt andet end glad. I nat vandt filmen syv Oscars

Berlingskes anmelder sammenlignede »Everything Everywhere All at Once« med en rutsjebanetur, der varede alt for længe. I nat vandt den syv Oscars. Her er et portræt af en usandsynlig Oscar-vinder.

 
Se traileren til den syvdobbelte Oscar-vinder her. Video: A24 Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Everything Everywhere All at Once« er ikke den typiske vinder af Oscaren for Bedste film.

Ifølge Filmsite.org, der drives af filmhistorikeren Tim Dirks, kan »Everything Everywhere All at Once« siges at være den første science fiction-film, der har vundet Oscaren for Bedste film – omend det kan diskuteres, om »Shape of Water« fra 2017 er science fiction eller fantasy.

Og hvorfor har filmen så vundet? Følgende er et forsøg på at svare på spørgsmålet om, hvorfor lige netop denne film tog så mange priser hjem, og er så universelt elsket af anmelderne – dog undtaget anmelderen fra denne avis.

Det er sjældent at genrefilm – altså film, der adskiller sig fra almindelige dramafilm – vinder hovedprisen ved filmindustriens fineste prisuddeling.

»Everything Everywhere All at Once« er en multivers-film – altså en film, der foregår i flere og parallelle universer, som man også har set i en række superheltefilm, eksempelvis i »Doctor Strange in the Multiverse of Madness«, der fik premiere nærmest samtidig med »Everything Everywhere All at Once«, eller i »Spiderman: No Way Home« fra 2021.

Denne multiversfilm handler dog lige så meget om en kvinde i midtlivskrise og om forholdet til nære relationer, som lider under kvindens mentale fravær.

Fingre som wienerpølser

Hovedpersonen, Evelyn Wang, spilles af Michelle Yeoh, som nu kan kalde sig Oscar-vinder. Wang er en midaldrende kvinde med kinesisk baggrund, der bor i USA og driver et vaskeri. Parrets ældste datter har en kvindelig kæreste, og det har Evelyn, som er traditionelt opdraget, svært ved at forlige sig med.

Under et meget vigtigt møde med skattevæsnet åbenbarer multiverset sig – her sidder familien ved den sure skattemedarbejder spillet af Jamie Lee Curtis, som også vandt en Oscar i nat.

Derfra går det over stok og sten via blandt andet et univers, hvor alle har fingre som wienerpølser. Filmen er nærmest en billedliggørelse af opmærksomhedsforstyrrelsen adhd, bemærkede flere seere.

Og seerne var ikke helt galt på den. Filmens ene instruktør opdagede under researchen til filmen, at han har adhd, og giver filmen æren for diagnosen, sagde han til Salon.

Filmen har dog ikke kun ramt personer, der kan genkende følelsen af ufrivillige dagdrømme midt i et livsændrende møde i et åbent kontorlandskab.

For selvom genrefilm af og til ikke bliver betragtet som lige så fine som karakterbårne dramaer, så har anmeldere verden over – og åbenbart også de filmbranchefolk, der stemmer om Oscar-priser – kastet stjerner og roser efter »Everything Everywhere All at Once«.

Så ikke fidusen

I et alternativt univers i filmen har Jamie Lee Curtis (tv) og Michelle Yeoh pølser i stedet for fingre. Fold sammen
Læs mere
Foto: UIP.

Berlingskes anmelder Thomas Brunstrøm stod lidt alene med sin kritik af filmen, da den sidste år fik dansk premiere.

Brunstrøm gav filmen to stjerner og begrundede, at han gjorde noget, han ellers ikke gør, da han kom ud fra biografen. Han googlede filmen for at læse de amerikanske anmeldelser.

»Mest for at se, om det kun er mig, der slet, slet ikke kan se fidusen. Det er det tilsyneladende mere eller mindre,« skrev Thomas Brunstrøm i sin anmeldelse, som dog rundede af med, at anmelderen muligvis tog fejl i sin vurdering af filmen.

Filmredaktør Sarah Iben Almbjerg tilføjer mandag morgen, at hun forstod Brunstrøms anmeldelse, hvori han skrev, at filmen var som en (for) lang rutsjebanetur. I princippet sjovt, men udmattende i længden.

»Det er virkelig en gakket film. Jeg vidste heller ikke, hvad jeg syntes om den,« siger Sarah Iben Almbjerg.

En række danske anmeldere var mere positive. I Information skrev Christian Monggaard, at filmen var »vidunderlig«, og at han »var bange for ikke at kunne yde den retfærdighed« med sin anmeldelse.

I Politiken var Kim Skotte også vild med filmen, som han gav fem hjerter.

»Men det mest forbløffende er faktisk, at hele dette kulørte og indimellem også noget anstrengende filmhurlumhej ikke desto mindre formår at arbejde sig henimod en følelsesmæssig kerne, der langsomt begynder at vibrere med sine helt egne jordnære superkræfter,« skrev Kim Skotte.

»Everything Everywhere All at Once« vandt i alt syv Oscars. På hjemmesiden Rotten Tomatoes, der samler anmeldelser, kan man se, at 95 procent af anmeldelserne var positive.

Måske der findes et parallelt univers, hvor ingen af dem forstod filmen?

»Everything Everywhere All At Once«. Science fiction, 132 minutter. Instruktion: Dan Kwan, Daniel Scheinert. Med: Michelle Yeoh, Ke Huy Quan, Stephanie Hsu, Jamie Lee Curtis m.fl. Kan i øjeblikket ses gratis på Filmstriben.dk