Anmeldelse: Derfor kommer det til at svide fælt i huden hos DR, når Netflix scorer et globalt hit med »Kastanjemanden«

Netflix og serieskaber Søren Sveistrup gendanner succesformlen fra »Forbrydelsen« i deres første store krimisatsning på dansk jord.

I kølvandet på dramaet om DRs dramaafdeling og den aflyste storserie om Leonora Christina Ulfeldt, kan det være værd at huske på, at DR i 00erne oplevede nogle svimle år, da samme afdeling ikke kunne sætte en fod forkert. De kreative mennesker bag serier som »Forbrydelsen«, og senere »Borgen«, skovlede internationale tv-priser hjem og gjorde krimigenren nordic noir til et brandvarmt buzzword.

Men så skete streamingtjenesten Netflix, der i 2012 kom til Danmark med en flodbølge af spritnye seriekoncepter. Nærmest simultant begyndte den første kritik af DRs dramaserier at røre på sig. Havde man genbrugt den dobbelte dagsorden, hvor krimimysteriet ideelt set skulle parres med samfundskritik, en gang for meget?