Weiwei får millionerstatning: Kunst brugt i dansk bilreklame

Den danske importør af Volkswagen snyltede på den kinesiske kunstner Ai Weiweis brand i reklame for bilmodel.

Arkivfoto. Den kinesiske kunstner og aktivist Ai Wei Wei. Fold sammen
Læs mere
Foto: WILL OLIVER

Med 3500 særligt orange redningsveste ville den kinesiske kunstner Ai Weiwei i 2017 sætte fokus på flygtninge- og migrantkrisen.

Kunstværket prydede facaden på Kunsthal Charlottenborg i København og blev samtidig brugt i en bilreklame.

Men sidstnævnte var i strid med loven. Derfor skal Ai Weiwei have 1,5 millioner kroner af Skandinavisk Motor Co. (SMC), der uretmæssigt har brugt Weiweis kunst. Det afgør Retten i Glostrup.

Derudover er Ai Weiwei blevet tilkendt en godtgørelse for ikke-økonomisk skade på 250.000 kroner.

Weiwei havde sagsøgt den danske importør af Volkswagen og krævet to millioner kroner i erstatning.

Han mente, at Skandinavisk Motor Co. A/S forbrød sig mod ophavsretten og markedsføringsloven, da selskabet fotograferede en ny Polo foran en kunstinstallation i 2017.

Og det har tre dommere givet ham ret i onsdag.

»Anvendelsen medførte en vis risiko for udvanding af Ai Weiweis »brand« og havde karakter af en snyltning på Ai Weiweis gode navn og rygte,« lyder det i afgørelsen.

»Anvendelsen udgjorde derfor en utilbørlig udnyttelse af kunstværket i markedsføringsøjemed,« lyder det videre.

Ai Weiwei stod bag kunstværket, der prydede facaden på Kunsthal Charlottenborg i København.

Her var kunsthallens vinduer barrikaderet af 3500 redningsveste opsamlet fra flygtninge, der kom i land på Lesbos i 2015 og 2016 i forbindelse med flygtningekrisen.

Ai Weiwei, der er en samfundskritisk kunstner, ville med kunstværket sætte fokus på den humanitære flygtningekrise.

»Jeg har aldrig brugt mine værker til firmarelaterede ting. Det vil jeg især ikke gøre med så store virksomheder. Hvis det skulle ske, skulle det være med øje på velgørenhed,« forklarede Weiwei i retten, da sagen blev behandlet.

SMC har erkendt at have brudt ophavsretten, men nægtede sig skyldig i at have overtrådt markedsføringsloven.

Bilforhandleren har forklaret, at den ansatte, der tog billedet, som blev brugt i firmaets kundemagasin, ikke vidste, at det var et kunstværk.

Det er uvist, om SMC har tænkt sig at anke dommen.

»Vi har ingen kommentarer til sagen på nuværende tidspunkt,« siger head of PR ved SMC Britt Stellinger.

/ritzau/