Embedsfolk, nævn og minister afviser: Ingen politisk indblanding i Radio24syv-sag

Både den ansvarlige vicedirektør, kulturministeren og formanden for Radio- og TV-nævnet afviser politisk indblanding, da Radio24syvs fremtid blev afgjort. Læs deres fulde forklaring herunder.

 
Siden Radio24syv sendte for sidste gang i november er diskussionerne om radiokanalens lukning stadig i gang. Få et overblik her. Fold sammen
Læs mere

Nye oplysninger viser, hvordan embedsfolk i Slots- og Kulturstyrelsen oprindeligt foretog de konkrete bedømmelser og vurderinger, som dannede grundlag for lukningen af Radio24syv.

Embedsfolkene agerede sekretariat for Radio- og TV-nævnet under udbudsprocessen for at drive Danmarks nye kulturradio. De udarbejdede en evalueringsrapport med poinbedømmelser af de tre radioproducenter, som bød ind på opgaven. Og disse pointbedømmelser kom med i den endelige rapport med Radio- og TV-nævnet som afsender.

Læs mere om det her.

Eksperter taler om, at det dermed reelt var embedsmændene, der udnævnte Radio Loud som vinder på bekostning af Radio24syv, og at oplysningerne rejser spørgsmål om muligheden for politisk indblanding.

Disse påstande afvises dog pure af sekretariatet bag Radio- og TV-nævnet samt nævnets formand, som begge har sendt skriftlige svar på kritikken.

Morten Lautrup-Larsen er vicedirektør i Slots- og Kulturstyrelsen med ansvar for Medieenheden, som agerer sekretariat for Radio- og TV-nævnet. Han skriver:

»Vi er meget fokuserede på at agere uafhængigt, sagligt og korrekt som sekretariat for Radio- og tv-nævnet, sådan som det er politisk fastlagt, at vi skal. Og det kan jeg stå helt på mål for, at vi også har gjort i denne sag.

Jeg kan lægge hovedet på blokken og garantere, at sekretariatet på ingen måde har været udsat for politisk påvirkning i forbindelse med sekretariatets betjening af nævnet. Vi har arbejdet 100% professionelt og uafhængigt i forhold til sagligt at vurdere ansøgerne i forhold til de fastlagte kriterier.«

Formand for Radio- og TV-nævnet Caroline Heide-Jørgensen har ligeledes sendt skriftlige svar:

»Radio- og tv-nævnet er et uafhængigt nævn. Slots- og Kulturstyrelsen skal yde sekretariatsbistand til nævnet, hvilket følger af Bekendtgørelse om forretningsorden for nævnet. Og det er der absolut intet usædvanligt i. Det er også helt normal praksis, at sekretariatet forbereder materiale til nævnet. Nævn og sekretariat har udelukkende haft fokus på en saglig vurdering af de indkomne ansøgninger i forhold til de krav og kriterier, som fremgik af udbudsmaterialet. Og jeg kan helt og aldeles afvise, at der har været politisk indblanding i denne proces.«

Og yderligere supplerende skriftligt svar:

»Radio- og tv-nævnet har behandlet sagen grundigt forud for nævnets beslutning. Der er derfor intet grundlag for at mene, at det er embedsværket, der har besluttet, hvem der skulle have programtilladelsen.

Radio- og tv-nævnet har i vidt omfang tiltrådt sekretariatets vurderinger, idet nævnet vurderede, at disse var i overensstemmelse med de fastsatte kriterier for udbuddet.

Det er helt normal procedure, at sekretariatet udarbejder materiale og indstillinger, som nævnet substansbehandler gennem en drøftelse på et møde, hvor alle tilstedeværende nævnsmedlemmer deltager i drøftelsen og den efterfølgende beslutning.«

Kulturminister Joy Mogensen (S) afviser i et skriftligt svar, at hun har blandet sig afgørelsen:

»Det politiske fokus fra min side er, at vi sikrer armslængden. Jeg har tiltro til, at nævnet og sekretariatet har haft fokus på en saglig vurdering af de indkomne ansøgninger i forhold til de krav og kriterier, som fremgik af udbudsmaterialet. Jeg respekterer selv armslængdeprincippet, som i sig selv er en væsentlig grund til, at det ikke er os politikere, der beslutter, hvem der vinder udbud,« skriver hun.

»Det er vigtigt, at vi får undersøgt, at alt er foregået ordentligt i denne sag. Rigsrevisionen har indledt en undersøgelse af forløbet. Sideløbende er der anlagt en sag ved domstolene mod Radio- og tv-nævnet,« skriver Joy Mogensen.