El, biogas og rensningsfiltre: Forureningen fra de københavnske busser er mere end halveret på fire år

En række initiativer har siden 2016 mere end halveret forureningen fra Københavns busser. Det oplyser Københavns Kommune. Ifølge overborgmester Frank Jensen skal luften være så ren, at den enkelte borger ikke skal »bekymre sig om sit eller sine børns helbred«.

(ARKIV) Siden 2016 er forureningen fra Københavns busser blevet reduceret med 67 procent. Det skyldes blandt andet, at »Nordens travleste buslinje« 5C i 2017 begyndte at køre på biogas, og senest har Københavns Kommune indsat 48 elbusser for at reducere CO2-udledningen yderligere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

I løbet af de seneste fire år er forureningen fra københavnske busser blevet mere end halveret.

Halveringen gælder både hovedstadens bybusser og havnebusser. Begge sender »markant færre skadelige partikler ud i luften end tidligere«. De skadelige partikler og NOx-gasser – såkaldte kvælstofilte – som udledes af bussernes dieselmotorer, er på fire år nedbragt med 67 procent.

Det oplyser Københavns Rådhus i en pressemeddelelse.

Derudover er de københavnske bussers årlige udledning af CO2 reduceret med 30 procent. Ifølge Københavns Kommune svarer det tal til den »samlede årlige CO2-udledning fra cirka 1.200 danskere.«

For høje koncentrationer af NOx-gasser i luften kan forårsage kræft og flere luftvejssygdomme. Ifølge overborgmester Frank Jensen (S) er det netop derfor, at københavns politikere har sat ind på området.

»Luften i København skal være så ren, at man kan trække vejret frit uden at skulle bekymre sig om sit eller sine børns helbred. Derfor har vi de seneste år investeret massivt i grøn omstilling af vores kollektive trafik. Udledningen af nogle af de værste kilder til kræft- og luftvejssygdomme er nedbragt markant, men vi skal have sat endnu mere skub i udviklingen,« lyder det fra Frank Jensen.

Busser på biogas

I pressemeddelelsen fremgår det, at bussernes halverede forurening blandt andet skyldes »en række ambitiøse investeringer på området de seneste år«, foretaget af politikerne på Københavns Rådhus.

Blandt andet blev der i samarbejde med Miljøministeriet og Frederiksberg Kommune i 2016 sat rensningsfilter på omkring 300 busser i København. Rensningsfiltrene opsnapper skadelige partikler og NOx-gasser, inden disse forlader bussens udstødning.

I 2017 begyndte »nordens travleste buslinje«, 5C, at køre på biogas, der er CO2-neutralt. Også Københavns havnebusser har siden 2018 sejlet på HVO-biodiesel.

»Ekstremt vigtigt«

8. december rullede 48 nye elbusser ud på de københavnske og frederiksbergske gader. De to kommuner har »sat strøm til« buslinjerne 2A og 18, som forventes årligt at fragte 11 millioner passagerer rundt.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har tidligere rost de to kommuners indsats.

»Det er ekstremt vigtigt og også meget klogt af Frederiksberg og Københavns kommuner, at de satser på at elektrificere hele busruter,« udtalte ministeren til Berlingske. Han glædede sig samtidig over, at også kommuner som Aarhus, Aalborg, Roskilde og Sønderborg har igangsat grønnere busdrift.

Men det er ikke kun på vejene, at passagerer skal fragtes rundt på ren el. I forået 2020 er det hensigten, at også fem nye elhavnebusser skal søsættes.

Københavns Rådhus oplyser, at det frem mod 2025 er målet, at »samtlige busruter i København skal omstilles til at køre på el eller andre grønne alternativer.«