Regeringen vil bruge 75 millioner på at udbrede hovedstadens bustrend til hele landet

København og Frederiksberg Kommune sender søndag en flåde af nye elbusser på gaden. Det vil den nye regering med en stor pose penge gerne udbrede til hele landet.

I to år har man testet elbus på linje 3A i hovedstaden. Nu bliver 48 nye elbusser sendt i rotation på Frederiksberg og i København. Det glæder transportministeren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Søndag ruller 48 nye elbusser ud på gaderne på Frederiksberg og i København.

Med cifrene 2A og 18 i forruden skal de fragte borgere rundt i hovedstadsområdet uden røg og støj fra en dieselmotor.

Det er sød trafik i ørerne på landets transportminister Benny Engelbrecht (S).

»Det er ekstremt vigtigt og også meget klogt af Frederiksberg og Københavns Kommune, at de satser på at elektrificere hele busruter,« siger ministeren og glæder sig over, at også kommuner som Roskilde, Aarhus, Aalborg og Sønderborg allerede har sat gang i grønnere busdrift.

Regeringen har netop præsenteret en ny finanslov for 2020, hvor der er afsat 75 millioner kroner, der skal hjælpe omstillingen fra fossile brændstoffer til grønnere alternativer på vej. Et lille tandhjul i det store maskineri, der skal skrue den danske udledning af CO2 70 procent ned i 2030.

Hovedstaden sparer 22 procent af udledningen

Han mener, at omstillingen af busdriften kan give et pænt bidrag til regeringens målsætning på området, men hvordan puljen præcis skal udmøntes vil først ligge fast engang i det nye år. Transportministeren forestiller sig dog, at nogle af midlerne skal sikre, at man kan tanke busserne op med ny energi.

»Den infrastruktur, der skal understøtte elektriske busser og andet alternativ brændstof, er noget mere omkostningsbetonet end et traditionelt dieseltankningsanlæg, og derfor er der nogle perspektiver i det, der skal undersøges,« siger ministeren, der uddyber, at den endelige aftale om puljens midler vil blive lavet med finanslovskollegerne fra Radikale Venstre, Enhedslisten, SF og Alternativet.

Det forventes, at 11 millioner passagerer vil stige på de to buslinjer i hovedstadsområdet hvert år. I København har man planlagt, at alle busser skal være eldrevne i 2025, og på Frederiksberg har man en lignende målsætning om, at alle busser kører på grønne drivmidler senest i 2030.

Med de 48 nye elbusser vil man udlede 4.300 tons mindre CO2 årligt, hvilket svarer til 22 procent af den samlede udledning fra Frederiksberg og Københavns buslinjer, oplyser busselskabet Movia i en pressemeddelelse.