33 buslinjer i hovedstaden omlægges, når Cityringen er åbnet: »Man får en dyrere rejse, man får en længere rejse, og man får flere skift undervejs«

To uger efter at Cityringen åbner, vil Nyt Bynet træde i kraft, og 33 buslinjer vil blive lagt om. Planen er, at busserne i højere grad skal føre passagerer over i metroen, hvor de kommer hurtigere gennem hovedstadsområdet. Men for Peter Bo Nielsen fra Søborg bliver det dyrere og betyder flere skift og længere rejsetid.

Når han skal på arbejde, kan Peter Bo Nielsen i dag tage fra sit hjem i Søborg med bus nummer 68 – eller alternativt 250S – direkte til Forum Station og skifte til en metro. Men det er slut, når Nyt Bynet træder i kraft 13. oktober, og 33 buslinjer i hovedstaden bliver omlagt. Linda Kastrup

I dag kan 58-årige Peter Bo Nielsen komme fra sit hjem i Søborg til DR Byen i Ørestad, hvor han er musiktekniker, ved at tage bus nummer 68 eller 250S og skifte til metroen på Forum Station.

Men godt to uger efter at Cityringen åbner, skal han tage bus 4A til Nuuks Plads, hvor han skal skifte til metro. Den skal han køre med til Frederiksberg Station, hvor han skal skifte til en metrolinje mod DR Byen.