Droner kan skabe alvorlig ravage i flytrafikken:»Behov for tekniske løsninger«

Droner vil fortsat blive en stigende trussel mod luftfartssikkerheden. Målrettet blokering af dronens GPS- og styringsignal kan være en del af løsningen, vurderer Anders la Cour-Harbo, lektor på Institut for Elektriske Systemer ved Aalborg Universitet.

Selv om de fleste hobbydroner ikke vejer meget mere end et kilo, kan de skabe alvorlig ravage for flytrafikken. RAYMOND ROIG

Det er ikke uden grund, at man i London-lufthavnen Gatwick, måtte lukke hele lufthavnen ned i 32 timer på grund af droner i luftrummet.

»Bekymringen er, at der kan ske et sammenstød mellem en drone og et bemandet fly, hvor dronen kan gøre så meget skade, at flyet må nødlande eller i værste fald styrter ned,« forklarer Anders la Cour-Harbo, lektor ved Institut for Elektriske Systemer på Aalborg Universitet.

De test, der for nuværende er foretaget, tyder på, at en drone kan sætte en motor ud af drift, hvis den flyver i den.

Det er derfor med god grund, at lovgivningen forbyder hobbyflyvning med droner inden for en fem kilometers radius af en kommerciel lufthavn og otte kilometer fra en militærlufthavn.

Anders la Cour-Harbo forklarer, at det ikke er sikkert, at et passagerflys radar vil kunne opfange en drone. Det kommer an på størrelsen.

Teknologien er allerede nu på et sted, hvor det kan gå rigtig galt, hvis folk skulle vise sig at have ondsindede hensigter.

Større udfordring i fremtiden

Han mener, at det i høj grad bliver en udfordring, som man bliver nødt til at tage stilling til i fremtiden.

»Jeg er sikker på at i takt med, at der kommer flere og flere droner, vil den her slags ting ske oftere, men ikke nødvendigvis på grund af onde hensigter, som der vist heller ikke var tale om i Gatwick,« siger Anders la Cour-Harbo.

De fleste droner produceres nu med den indbyggede funktion, der kaldes »geofence«. Det er en teknologi, der forhindrer dronen i at flyve ind på forbudt område. Men selv om det er et effektivt værn mod uautoriseret flyvning, kan det ikke alene løse udfordringerne med dronetrafik.

»Der er naturligvis folk med teknisk snilde, der vil være i stand til at hacke dronen for at komme uden om de her begrænsninger. Men for de almindelige forbrugere betyder det, at man får hjælp til ikke at flyve de forkerte steder,« siger han

»Jamming« af signalet kan være løsningen

»Der findes forskellige muligheder og tiltag, som kan løse problemet i et vist omfang, men det er ikke så nemt at få has på noget, der ofte kun vejer et kilo og flyver rundt i otte kilometers højde,« forklarer Anders la Cour-Harbo.

Det er ifølge Anders la Cour-Harbo sjældent en brugbar løsning at skyde dronen ned. For noget, der vejer et kilo eller mere, i frit fald fra otte kilometers højde, kan forvolde stor skade.

»Den bedste tekniske løsning, vi har i øjeblikket er jamming, hvor man kan forstyrre dronens signal, så den har ikke har kontakt til hverken GPS-signal eller droneføreren,« siger Anders la Cour Harbo.

I den situation vil dronen ikke styrte ned. De fleste droner har en indbygget funktion, hvor de automatisk flyver lodret ned og lander på jorden, hvis de skulle miste signalet. Der er derfor behov for den slags løsninger i fremtiden, mener Anders la Cour-Harbo.

»Teknologien er allerede nu på et sted, hvor det kan gå rigtig galt, hvis folk skulle vise sig at have ondsindede hensigter med det.«