Direktør overvejer at flytte virksomhed fra Nordvest: »Politikerne dræber erhvervslivet med nye p-regler«

Direktør Mads Renlef Henningsen har en lille virksomhed i Københavns nordvestkvarter, men nye p-regler får ham til at overveje at flytte. Han mener, at kommunen dræber erhvervslivet ved at umuliggøre parkering.

Fra 28. november er der tidsbegrænset parkering i tre byområder i Københavns Kommune, hvor bilister hidtil har kunnet parkere deres bil så længe, de havde lyst. De tre zoner ligger i bydelene Nordvest, Valby og på Islands Brygge. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Politikerne i Københavns Kommune spænder ben for erhvervslivet i de tre områder i byen, hvor de onsdag har indført nye p-zoner med tidsbegrænsning.

Det mener Mads Renlef Henningsen, der er partner og direktør i en mindre virksomhed i Nordvest.

»Politikerne dræber erhvervslivet med nye p-regler. Vi er meget kede af, at vi er nødt til at flytte på grund af det her,« siger han.

Berlingske har allerede beskrevet de nye p-zoner, der ligger i bydelene Nordvest, Valby og på Islands Brygge. Det vil fortsat være gratis at parkere i områderne, men uden en beboer- eller erhvervslicens kan man kun holde der i tre timer ad gangen klokken 8-19 i hverdagene.

Kun licens til gule plader

Kommunen ændrer reglerne i et forsøg på at gøre det mindre attraktivt for bilister fra omegnskommuner at parkere i områderne, men resultatet er ifølge Mads Renlef Henningsen, at man skræmmer virksomheder væk. For erhvervslicensen gælder udelukkende biler på gule plader.

Det bekræfter Jesper Borch, enhedschef i Center for Parkering i Københavns Kommune:

»Har man en virksomhed, kan man få en erhvervslicens til køretøjer med gule plader, som er ejet af virksomheden. Firmabiler, der både må bruges firmamæssigt og privat, kan man ikke få licens til.«

Dermed er det ikke muligt for ansatte at køre til arbejde i områderne og parkere.

»Hvis bare det blev muligt at købe en erhvervsparkeringslicens for medarbejdere til markedspris, så kan virksomhederne selv vurdere, om de vil betale. I dag er der ingen anden mulighed end at flytte,« siger Mads Renlef Henningsen og tilføjer:

»Jeg synes, det er uhensigtsmæssigt for lokale virksomheder. Men jeg tænker også i et større perspektiv, at det er underligt, for kommunen må være interesseret i at have så mange arbejdspladser i områderne som muligt.«

For dårlig offentlig transport

Mads Renfel Henningsen har forståelse for ønsket om at få færre biler i byen, men han mener ikke, at han kan tiltrække den rette arbejdskraft til sin virksomhed, hvis han byder medarbejderne at pendle via den offentlige transport, sådan som det ser ud i dag.

»Jeg ved godt, at Københavns Kommune mener, at offentlig transport er vejen frem, men det er jo ikke et realistisk alternativ for Nordvest. Infrastrukturen er simpelthen for dårlig, og busserne er propfulde. Jeg synes, det her er en forkert måde at gøre det på,« siger han.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) mener, at de tidsbegrænsede p-zoner er nødvendige, så længe der ikke er flertal på rådhuset for at oprette flere områder med betalingsparkering.

»Jeg håber, at protester som denne over tretimers-zonerne kan være med til at overbevise flertallet om, at betalingsparkering er en langt bedre måde at regulere parkering på i København,« lyder hendes svar i en e-mail.

Københavns Kommune var sidste år den kommune i landet, der havde den største indtægt fra parkering.

De tre zoner med ny tidsbegrænset parkering i bydelene Nordvest, Valby og på Islands Brygge kan ses herunder: