Tid til bankskifte? Disse har de mest tilfredse kunder

Der er stor forskel på kundetilfredsheden hos de danske banker. Se, hvor din bank ligger placeret på tilfredshedsskalaen.

Jo større dit engagement i banken er, jo mere kan der være at forhandle om. Har du eksempelvis lån, opsparing, privat pension og investeringer, kan der forhandles om rente, gebyrer, ekstra produkter og service. Free/Colourbox Fold sammen
Læs mere

At skifte eller ikke at skifte. Bank altså.

Det er langtfra alle, der er tilfredse med deres bank. Det understreger en ny undersøgelse fra Mybanker, hvor bankkunder er blevet spurgt, hvor tilfredse de er, og om de overvejer at skifte bank.

Her er der langt fra top til bund. Andelen af tilfredse bankkunder bevæger sig fra 87 procent ned til 46 procent.

Louise Skjødsholm, specialkonsulent i finansielt forbrug hos Penge- og Pensionspanelet

»Selve det at skifte bank er ikke så kompliceret, for de gør det meste for en. Det er mere det med at få nogle forskellige tilbud, holde nogle møder og spørge ind til det, man ikke forstår, så man finder ud af, hvad forskellene er.«


Vilkår til forhandling

Ifølge Louise Skjødsholm, som er specialkonsulent i finansielt forbrug hos Penge- og Pensionspanelet, kan sådan en undersøgelse måske være med til at sætte skub i overvejelserne om, hvorvidt det kan være en fordel at skifte bank.

»Man kan se på, hvor ens nuværende bank ligger og de banker, man overvejer at skifte til. Det kan man tage som et pejlemærke, hvis man skal ud og skifte bank. Men der er jo mange ting i det for eksempel pris, rente, vilkår og gebyrer,« siger Louise Skjødsholm og tilføjer:

»Så det, man skal gøre, er at indhente tilbud fra de banker, man overvejer at skifte til. Og så skal man være kritisk, stille spørgsmål til det og begynde at forhandle.«

Langt fra top til bund

I toppen af undersøgelsen finder man Arbejdernes Landsbank, som har den største andel af tilfredse kunder. Her har 87 procent svaret, at de er tilfredse eller meget tilfredse.

Og banken gør sig også positivt bemærket, i forhold til hvor mange af kunderne der overvejer at skifte bank. Her har banken den laveste andel af kunder, der overvejer at skifte bank - nemlig 21 procent.

I den anden ende af skalaen viser undersøgelsen, at Nordea indtager en sidsteplads, når man ser på andelen af tilfredse kunder. 46 procent svarer, at de er tilfredse eller meget tilfredse.

Derfor er det måske heller ikke så overraskende, at Nordea er den bank, hvor flest kunder svarer, at de overvejer at skifte. 68 procent af de adspurgte Nordea-kunder overvejer at skifte bank.

Bankskifte behøver ikke være kompliceret

»Generelt er bankkunderne lidt svære at få op af stolen i forhold til et bankskifte,« fortæller Louise Skjødsholm. Der skal typisk nogle større anledninger til som eksempelvis køb af bolig eller bil.

»For mange er det bare lettere at gå i supermarkedet og købe toiletpapir på tilbud, og så har man hurtigt sparet nogle penge. Mentalt er der en større barriere ved banken, selv om der er mange flere penge at spare,« siger hun og uddyber:

»Selve det at skifte bank er ikke så kompliceret, for de gør det meste for en. Det er mere det med at få nogle forskellige tilbud, holde nogle møder og spørge ind til det, man ikke forstår, så man finder ud af, hvad forskellene er.«

Hendes råd er, at man gennemgår sine samlede bankforretninger en gang om året og ser på, om der kunne være noget at hente på renter, gebyrer, ekstra produkter eller service.

»Jo flere forretninger man har i banken, jo flere ting kan der være at forhandle med ens nuværende bank eller andre banker om - og dermed også potentielt penge at spare,« siger Louise Skjødsholm.