Direktør: Naturligt for os at satse på el






Den grønne bølge spreder sig mere og mere ud over hele landet. Privatbilerne kører i stigende grad på el, men også flere erhvervskøretøjer går el-vejen i disse år. En af dem er Leif Larsen Ventilation, som oplever flere fordele ved at arbejdet gøres i elbiler.

“Det interesserer mig meget, hvad den enkelte person og den enkelte virksomhed kan gøre, når det kommer til klimaaftryk og den grønne omstilling. Derfor var det også meget naturligt, at vi skulle prøve kræfter med at køre på el,” siger Jesper Larsen, der er direktør i ventilationsfirmaet Leif Larsen Ventilation.

Sidste efterår skiftede de en af deres varevogne, og i stedet for at vælge en ny dieselbil, faldt valget på en Maxus E-deliver 3, der kun kører på el. For Jesper var valget oplagt.

“Jeg syntes, at vi skulle gøre vores lille del og give det et forsøg med at køre på el. Vi har mange opgaver i hovedstadsområdet, og der er det perfekt med en el-varevogn, og vi mente, at det var vigtigt at komme med på vognen og køre mere grønt, der hvor vi kunne,” siger Jesper Larsen





Bilen er vigtig i det daglige 

Valget om at skifte til el var i første omgang et forsøg fra Leif Larsen Ventilations side, og selvom tanken om at skifte til el har været der længe, var det en beslutning, der krævede meget overvejelse, før den endeligt blev taget. 

“Vi kender de biler, vi kører i, og de er så stor en del af vores daglige arbejde, at vi ikke bare skifter til noget nyt uden at tænke os godt om. Men vi vidste jo også, at den grønne udvikling er utrolig vigtig og ikke lader sig stoppe. Så derfor valgte vi i sidste ende at indgå et samarbejde med Maxus om en model E-deliver 3. Og det har vi været rigtig glade for.”

Medarbejderne i ventilationsfirmaet bruger meget tid på transport i det daglige arbejde, så derfor var det vigtigt for Jesper Larsen, at den nye varebil både var rummelig og bekvem, og på alle måder var optimal til det daglige arbejde.

“Vi har store og små opgaver hos mange kunder, og derfor er det vigtigt, at vi har et professionelt setup. Vores biler skal kunne rumme materiale, værktøj og medarbejdere, og så skal de kunne holde til rigtig mange kilometer i det daglige. Jeg synes, at vi har fået en super god bil, der passer til vores behov.”





Maxus E-deliver 3

Maxus e-Deliver 3 er den første el-varebil, der er konstrueret som en elbil, og ikke som en ombygget diesel-eller benzinbil. Det gør den lettere og giver mere plads til last.

Varerum: 4,8/6,3 m3 og op til 1000 kg nyttelast.

Batteripakker og rækkevidde: Fås i batteristørrelserne 35/52,5 kWt. Batterierne giver en klasseledende rækkevidde på op til 344 km (ved bykørsel).

Opladning: Via en ladeboks kan man lade modellen med 35 kWh-batteri fra 0-100% på ca. 9,5/5,3 t. Modellen med 52,5 kWh-batteriet kan lades på ca. 14/8 t. En hurtiglader (DC) reducerer ladetiden til 45 minutter. (0-80%)

Pris: Fra 199.900 kr.

"Vi ville gerne bidrage positivt til udviklingen, og vi gør vores lille del. Hvis andre gør deres lille del, så giver det store resultater i det lange løb."

- Jesper Larsen, direktør i Leif Larsen Ventilation

Storbyen giver de bedste muligheder

Leif Larsen Ventilation bruger deres nye el-varebil til store og små opgaver i og omkring hovedstaden, hvor det på alle måder er praktisk at køre på el og ikke på benzin. Mens de længere stræk dog stadig varetages af de benzindrevne varebiler.

“I hovedstaden er der ladestandere rigtig mange steder, og vi er aldrig særlig langt hjemmefra. Det er jo også udfordringen ved at køre på el; infrastrukturen omkring det, og det skal man selvfølgelig have i baghovedet. Til opgaver, hvor vi skal køre langt, der tager vi benzinbilerne, men i byen bliver elbilen brugt så meget som muligt,” siger Jesper Larsen.

Og selvom ikke alle opgaver i firmaet løses af elbilen, er Jesper Larsen ikke i tvivl om, hvilken vej udviklingen går.

“El er fremtiden også inden for varebiler og varetransport i det hele taget. Det er jeg sikker på. Èn af fordelene ved en elbil er også, at der er så meget mindre vedligehold på den. Der er bare færre ting i el-motoren, der kan gå i stykker. Det betyder jo også noget i hverdagen.”





3 myter om elbiler
- der ikke passer

"Jeg løber tør på vej til arbejde"
Hvis du ligesom 2,7 mio. pendlere i Danmark har sammenlagt 44 km. til og fra arbejde, så kan du sagtens kører frem og tilbage på en opladning.

Det er besværligt at lade op
88% af elbilsbrugerne lader op hjemme hos dem selv. Det kan de fordi, det langt de fleste steder er muligt at få sat en lader hjemme hos en selv. Du skal altså ikke parkere bilen på et offentligt sted for at lade op til dagen efter. Bilerne holder samtidig stille 95% af tiden, ifølge en stpr engelsk undersøgelse fra RAC Foundation. Der skulle altså være rig mulighed for at lade op, når du ikke bruger bilen.

Elbiler er dyreDer er kommet mange elbiler på markedet, og langt de fleste bilmærker har en elbil i deres sortiment, dermed kan biler findes i næsten alle prisklasse. For eksempel koster en 7-sæders eldrevet familiebil fra Maxus, som Morten Hovgaard, kører rundt i, fra. 359.900 kr.



Elbiler er en billigere løsning

Ifølge FDM’s store bilbudget for 2020 viser elbiler sig at være en smule billigere end tilsvarende benzin- og dieselbiler.

Det koster 3,58 kroner i snit pr. kilometer at holde en elbil til 300.000 kroner kørende, mens prisen for en benzin eller dieselbil i samme prisklasse koster mere end 4 kroner i snit per kilometer.

Udregningen er baseret på en driftsperiode på fem år, hvor bilen kører 100.000 kilometer, og udregningen tager højde for eksempelvis udgift til dæk, forsikringer, parkering og vask.

Flere med på vognen

Når snakken falder på, om flere virksomheder burde tage samme skridt som Leif Larsen Ventilation har gjort med deres køretøjer, er direktøren ikke i tvivl.

“Ja, det synes jeg faktisk. Fordi, det er den vej udviklingen går, og jo før vi får omstillet vores virksomheder til det, jo nemmere går det. Jeg tror på, at omstilling til el er en sneboldeffekt. Det starter i det små med virksomheder som vores, og lige så langsomt kommer flere og flere med, og det synes jeg, er en rigtig god udvikling,” siger Jesper Larsen.

Samtidig er han opmærksom på mange af de bekymringer, som erhvervsdrivende kan have ved at skifte til elbiler, og hvor stor en omkostning dette skifte vil have på forretningen.

“Jeg var selv meget i tvivl. Man har jo hørt om problemer med at skifte til el. Men hvis man starter i det små, ligesom os, hvor vi skiftede én bil til el, så kan man langsomt skalere op. Vi ville gerne bidrage positivt til udviklingen, og vi gør vores lille del. Hvis andre gør deres lille del, så giver det store resultater i det lange løb.”




Selvom tv’et ikke længere skal fylde, så er det stadig centralt for mange, og derfor vil vi gerne give alle forbrugere oplevelser i hjemmet på en stor skærm

Klas Söderström
- Produktmanager hos Samsung






»

Dette indhold er produceret af Berlingske Media Advertising i samarbejde med en annoncør. Berlingske Medias uafhængige redaktioner har intet at gøre med udarbejdelsen af indholdet.

Cookie- og Privatlivspolitik & Cookiedeklaration

Text, Font

Sponseret indhold fra

Font