Tidligere kandidat fra de Radikale stod bag klagestorm over omdiskuteret DF-annonce

Radio4 har fundet frem til kvinden, der startede en klagestorm over DF-annonce.

»Det statsstøttede jernbaneselskab DSB vil nu censurere annoncer fra Dansk Folkeparti i bladet »Ud & Se«. Boykotten af DFs annonce kommer efter, at en læser klagede over teksten: Nej til Islam. Er du enig i, at DSB bør holde sig for gode til at boykotte DFs annoncer!?« spørger Dansk Folkepartis Peter Skaarup på sin Facebook-profil. Frank Cilius/Ritzau Scanpix

»Det er fuldstændig forrykt.«

Sådan sagde Dansk Folkepartis nyudklækkede næstformand, Morten Messerschmidt, da Ekstra Bladet skrev, at DSB trækker en annonce fra DF tilbage.

Annoncen havde fået en lang række personer til at klage til DSB. Radio4 har fundet frem til kvinden, der satte klagestormen i gang.

Der er tale om tidligere byrådskandidat fra Radikale Venstre Anette Thaulow, der ifølge radiokanalen definerer sig selv som »politisk aktivist«. Hun var kandidat ved kommunalvalget i 2017 i Københavns Kommune.

Her er annoncen – nederst til højre. Screen-shot fra Ud & Se

Annoncen var at finde ved krydsordene i DSB-magasinet Ud & Se. Og dens budskab var klart:

»Nej til EU. Nej til Islam. Ja til Danmark.«

Det var ordene »Nej til Islam«, som fik Anette Thaulow til tasterne på forskellige Facebook-grupper. Hun anslår, ifølge Radio4, at cirka 200 personer fra hendes netværk har klaget over annoncen.

»Vi har jo alle slags typer mennesker med forskellige religiøse overbevisninger, som lader sig transportere med DSB. Jeg ville da få noget galt i halsen, hvis jeg var buddhist, og der stod nej til buddhisme, eller jeg var jøde, og der stod nej til jødedom, eller jeg var katolik og der stod nej til katolicisme,« siger Anette Thaulow til Radio4.

I strid med regler

DSB valgte, ifølge Ekstra Bladet, ikke at bringe annoncen igen i fremtidige magasiner, fordi den »samlet set ikke lever op til DSBs reklamekodeks«.

Til Radio4 skriver kommunikationschef i DSB, Niels Otto Fisker:

»Vi vurderer ikke politiske reklamer som værende anstødelige i selv, men efter konkret vurdering, er jeg nået til den konklusion, at den omtalte annonce nederst til højre i juli-august nummerets kryds og tværs samlet set ikke lever op til DSBs reklamekodeks. Det har jeg meddelt vores leverandør. Vi vil i den kommende tid gennemgå vores nuværende reklamekodeks, der er fra 2016, for at se, om det trænger til opdateringer.«