Kronprinsesse med en mission: Mere bæredygtigt tøj

Kronprinsesse Mary vil gerne inspirere både store virksomheder og det enkelte menneske til at passe bedre på kloden. Derfor var hun i ugens løb i Davos.

Kronprinsesse Mary har været engageret i at skabe forandringer i modeindustrien, siden hun i 2009 sagde ja til at blive protektor for Copenhagen Fashion Summit. Her er hun under en modemesse i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Det kendetegner kronprinsesse Mary, at hun aldrig gør tingene halvt.

Derfor rejste hun onsdag morgen til Schweiz med sin privatsekretær, Christine Pii Hansen, og efter at flyveren havde ramt landingsbanen, kørte de dybt ind i de sneklædte Alper for at nå frem til Davos, som i ugens løb har været rammen om topmødet i World Economic Forum.

Her skulle kronprinsesse Mary deltage i en session, som handlede om at få den globale mode- og tøjindustri til at producere mere bæredygtigt. Den kedelige kendsgerning er, at industrien sætter et stort og sort aftryk på kloden – med et enormt forbrug af bl.a. energi, vand og kemikalier.

Kronprinsesse Mary har været i Davos i den forgangne uge for at deltage i en session, som handlede om at få den globale mode- og tøjindustri til at producere mere bæredygtigt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Global Fashion Agenda.

På mødet blev der præsenteret otte mål, som skal guide industrien i en bæredygtig retning, og som skal skabe bedre arbejdsforhold for de næsten 75 millioner mennesker, som arbejder i industrien på globalt plan.

Mødet var arrangeret af den lille danske nonprofitorganisation, Global Agenda Fashion, og det kan umiddelbart være svært at tro, at en så lille organisation vil kunne ændre ret meget i en så stor industri.

Kronprinsesse Mary er uenig.

Selv om hun understreger, at der fortsat er lang vej at gå, før hele industrien er kommet med på vognen, sker der fremskridt, understreger hun:

»Selv om det er en lille organisation, er det lykkedes for dem at sætte sig i førersædet, når det handler om at bane vej for forandringerne. De ved godt, at det kun kan lykkes, hvis industrien er drivkraft bag forandringen. Derfor har de fra starten satset på at samarbejde og skabe partnerskaber med andre vigtige aktører i industrien,« siger hun og fortsætter:

»I Danmark er vi kendt for og gode til at række ud efter kompetencer, ekspertise og knowhow. Vi ved godt, at vi sjældent kan løse problemerne alene. Vi skal løfte i flok, og derfor får vi andre med, så vi sammen kan finde løsningerne. Det er en dansk tankegang, og i dag er det lykkedes for Global Fashion Agenda at blive en form for katalysator for forandringerne i industrien,« siger kronprinsesse Mary.

Derudover peger hun på, at Danmark og danske virksomheder er frontløbere, når det handler om at skabe bæredygtige og grønne løsninger. I samme åndedrag fremhæver hun, at den danske modeindustri har meget at byde på, og hun nævner bl.a., at Bestseller, som er en af Global Fashion Agendas strategiske partnere, netop har udformet en ny strategi for bæredygtighed.

»Der er mange danske virksomheder, som gør det virkelig godt, og som arbejder med stor etik og ansvarlighed. Det skal vi være stolte af. Så selv om vi ikke fylder meget på verdenskortet, kan vi bidrage,« siger hun.

På mødet i Davos sad hun ved siden af den amerikanske CEO Andras Forgacs fra Modern Meadow, der udvikler nye materialer, og han sparede ikke på roserne til Danmark.

»Han nævnte, hvor dygtige vi er inden for biokemi. Her har vi virksomheder som f.eks. Novo Zymes og Chr. Hansen, som lige er blevet kåret til at være verdens bedste indenfor bæredygtighed. Når man hører det, ved man, at Danmark bidrager,« siger hun.

Forandringer i modeindustrien

Kronprinsesse Mary har været engageret i at skabe forandringer i modeindustrien, siden hun i 2009 sagde ja til at blive protektor for Copenhagen Fashion Summit. Fra en spæd start har det fået status som det vigtigste internationale møde, når det handler om at skabe bæredygtighed i industrien.

Kronprinsesse Mary

»Da jeg blev protektor for Copenhagen Fashion Summit, blev jeg faktisk chokeret, da jeg hørte, hvor stort et aftryk mode- og tøjindustrien efterlader på vores planet.«


Mødet arrangeres af Global Fashion Agenda, som kronprinsesse Mary også har sagt ja til at blive protektor for.

Hun husker tydeligt, hvordan hun reagerede, da hun for ti år siden sagde ja til at deltage i Copenhagen Fashion Summit og for første gang forstod de problemer, som mode- og tøjindustrien står med. Og det var præcis derfor, at hun besluttede sig for kaste sig ind i arbejdet.

»Da jeg blev protektor for Copenhagen Fashion Summit, blev jeg faktisk chokeret, da jeg hørte, hvor stort et aftryk mode- og tøjindustrien efterlader på vores planet. Vi er slet ikke kommet i mål, men der er sket meget siden. Dengang var Copenhagen Fashion Summit kun et enkelt møde. Nu er bæredygtighed i modeindustrien blevet en bevægelse, som hele tiden vokser,« siger hun.

Kronprinsesse Mary har i flere omgange skabt opsigt med sine klare meldinger.

I 2016 holdt hun en tale, hvor hun tog udgangspunkt i, at 75 procent af medarbejderne i tøjindustrien – som er en kæmpe faktor i mange udviklingslande – er kvinder. Og hun lagde ikke fingrene imellem, da hun beskrev deres vilkår.

»For de fleste kvinder i industrien kan deres job betyde overlevelse og give et håb om en bedre fremtid for dem selv og deres børn,« sagde kronprinsesse Mary, hvorpå hun fastslog, at realiteten desværre er, at mange kvinder har ekstremt lange arbejdsdage, usikre arbejdsforhold og får så lave lønninger, at de har svært ved at opretholde en tilværelse.

Derudover slog hun ned på, hvordan overgreb og mangel på beskyttelse hørte til dagens orden, og hun pegede på, at mange ikke har rigtige kontrakter, mulighed for at gå på barsel eller er omfattet af sundhedsforsikring.

Samme år holdt hun en stor tale ved den internationale konference Women Deliver i København, hvor temaet igen handlede om at styrke kvinders rettigheder i verden.

Kvinders forhold i tøjidustrien

I dag er Kronprinsessen stadig optaget af at sikre bedre forhold for kvinderne i tøjindustrien, og i det dokument, som blev lagt frem i Davos, skal virksomhederne forpligte sig til at bedre betingelserne for kvinderne.

Det vigtigste mål i dokumentet handler imidlertid i år om, at industrien skal gøre mere for at modvirke klimaforandringerne.

Og dette perspektiv er kronprinsesse Mary også blevet  mere og mere optaget af.

I en tale til Copenhagen Fashion Summit sidste forår – i 2018 – brugte hun amerikanernes historiske triumf med at lande en mand på månen som et billede på, hvad industrien skal præstere:

»In 1961, John F Kennedy held his famous »moon shot« speech. In that speech, he set the goal that by end of the decade the USA will have a man on the moon. No-one knew at that time, if it was possible and if it was, how to achieve it.  But, when the goal was set, solutions had to be found. And after eight years, the goal was achieved – the first man set foot on the moon,« sagde kronprinsesse Mary til det internationale publikum.

Dernæst trak hun en parallel til mode- og tøjindustrien, som skal lave et tilsvarende skridt for menneskeheden ved at forurene mindre og udvikle bæredygtige løsninger i hvert eneste led af forretningen og i hele industriens værdikæde.
I talen henviste hun også til, hvor vigtigt det er for industrien at leve op til de 17 verdensmål, som blev vedtaget i FN i 2015, og som har bæredygtighed som omdrejningspunkt.

Kronprinsesse Mary

»I stedet for at fortsætte i den lineære økonomi under overskriften »take, make and waste«, skal vi udvikle cirkulære løsninger med mere genbrug og genanvendelse.«


Når kronprinsesse Mary bliver spurgt om, hvorfor hun er så optaget af bæredygtighed, lyder svaret:

»Vi har alle et ansvar for at passe på miljøet, og vi kan alle bidrage. Det er essensen af verdensmålene. Det er en agenda for alle. I stedet for at fortsætte i den lineære økonomi under overskriften »take, make and waste«, skal vi udvikle cirkulære løsninger med mere genbrug og genanvendelse. Det synes jeg er spændende at være med til!«

Kronprinsesse Mary håber, at flere forbrugere vil begynde at tænke over, hvordan deres tøj er produceret, inden de hiver kreditkortet frem og køber.

»Når folk køber fødevarer, er der mange, der tænker over, hvad de køber. Men den etiske forbruger har endnu ikke vist sig i moden. Forklaringen er, at vi bruger mode på en irrationel måde: Det handler om følelser, som er forbundet med glæde og aspiration og ikke mindst status og identitet. Derudover er der ikke for alvor kommet et alternativ, som det er sket på fødevareområdet, hvor man kan få et større udbud af økologisk mad. Vi plejer at sige, at efterspørgslen driver udbuddet, men heldigvis er industrien begyndt at se, at den med nye forretningsmodeller og nye udbud skal overbevise forbrugerne om, at bæredygtige produkter er det nye sort.«

Hvornår det lykkes, ved ingen, men i Global Fashion Agenda kan Eva Kruse se, at forandringerne er i gang.

Eva Kruse, CEO Copenhagen Fashion Summit, lægger ikke skjul på, at det er vigtigt, at kronprinsesse Mary engagerer sig i sagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe.

Hun lægger ikke skjul på, at det er vigtigt, at kronprinsesse Mary engagerer sig i sagen, og hun fremhæver, at det gør indtryk på deltagerne, når Kronprinsessen holder sine åbningstaler på Copenhagen Fashion Summit.

Den grønne dagsorden

Også andre har lagt mærke til kronprinsesse Marys engagement.

I ugens løb har den tidligere miljøminister og nuværende radikale politiker Ida Auken også været i Davos, og hun roser kronprinsesse Marys fremstød.

»Modeindustrien er den næstmest forurenende industri i verden. Der skal ske meget store forandringer både hos forbrugerne og tøjfirmaerne, hvis vi skal have en bæredygtig modebranche. Derfor glæder det mig, at kronprinsesse Mary blander sig i netop denne kamp. Hun kan især spille en vigtig rolle i forhold til at gøre alle os forbrugere opmærksomme på, at det betyder noget, hvad vi køber, og hvordan vi behandler vores tøj og vores ting,« siger Ida Auken.

Finn Mortensen, der er direktør for State of Green, der promoverer danske virksomheders grønne og bæredygtige løsninger, fremhæver også kronprinsesse Marys indsats. Han har også lagt mærke til, at hun spiller tæt sammen med kronprins Frederik, som i 2008 sagde ja til at blive protektor for State of Green og ambassadør for Danmarks grønne løsninger ude i den store verden.

I forbindelse med New York Climate Week i september var kronprinsesse Mary hovedtaler ved et event, som handlede om cirkulær økonomi, og her var hendes budskab til forretningsfolkene, at bæredygtighed ikke bare er filantropi, men også god business, hvis man gør det rigtigt.

Ifølge Finn Mortensen har disse fremstød effekt:

»Jeg er ikke i tvivl om, at det gavner Danmark og State of Green som grønt brand, når kronprinsesse Mary i stigende grad også taler sig ind i den grønne dagsorden.«