Milliardbombe lurer under bilmarkedet: EU klar med kæmpebøder

En større bøderegn er på vej ned over en stribe europæiske bilproducenter, der bliver ramt af strammere EU-lovgivning, som skal sætte fart på den grønne omstilling. For danskere kan det betyde dyrere biler fra nytår, lyder det fra KPMG.

En Greenpeace-aktivist springer op på taget af en bil med et protestskilt under den årlige fejring af den tyske bilindustri på den internationale bilmesse i Frankfurt for et par uger siden. Fold sammen
Læs mere
Foto: SASCHA STEINBACH

Går du med planer om at købe en ny bil inden for de næste par måneder, er det nok en god idé at få ført den plan hurtigt ud i livet.

Ifølge rådgivningsgiganten KPMG vil nye og skrappere CO2-grænser for bilproducenter rundt om i Europa betyde, at danskerne risikerer at skulle betale flere tusinde kroner mere for en række forskellige benzinbiler på den anden side af nytår.

»Potentielle milliardbøder fra EU presser bilproducenterne til at udvikle mere miljøvenlige biler, hvilket også i sidste ende kan blive dyrere for forbrugerne,« siger Jacob Skjærris, der er såkaldt senior automotive manager hos KPMG.

Analysen fra KPMG lyder, at bilproducenterne simpelthen ikke kan nå at omstille sig hurtigt nok til de skærpede krav fra EU.

Allerede fra 2020 skal grænsen for den gennemsnitlige CO2-udledning fra nye køretøjer være på 95 gram CO2 pr. kilometer. Hvis den gennemsnitlige CO2-udledning for en bilproducent overskrider grænsen, falder der en bøde for hvert køretøj, der bliver registreret i EU.

Hos KPMG har Jacob Skjærris lavet et konkret regneeksempel, hvor en benzindrevet såkaldt SUV til en nuværende vejledende pris på godt 280.000 kroner med en potentiel EU-bøde hængende over hovedet i 2020 kan komme op i et prisleje på næsten 340.000 kroner.

Jacob Skjærris, senior automotive manager hos KPMG

»Det er meget sandsynligt, at der kommer en række gode tilbud her i det næste kvartal. Det er også meget sandsynligt, at de gode tilbud ikke er der længere, når vi kommer ind i 2020.«


»Det er meget sandsynligt, at der kommer en række gode tilbud her i det næste kvartal. Det er også meget sandsynligt, at de gode tilbud ikke er der længere, når vi kommer ind i 2020, men kan være erstattet af nogle mere miljøvenlige biler,« siger Jacob Skjærris.

Danske forbrugere bliver ekstra hårdt ramt, når en bil stiger i pris fra fabrikken, fordi der foruden moms også kommer en større registreringsafgift oveni hatten. Det betyder ifølge KPMG, at en prisstigning i Danmark vil blive ganget med en faktor to eller tre.

Når bilproducenterne skal forsøge at styre bedst muligt uden om milliardbøder fra EU, er der i virkeligheden primært to håndtag, de kan dreje på, lyder det fra KPMG.

»De kan pille nogle af de værste biler ud af markedet. Det vil typisk være, hvis man har en model, som trækker meget ned i regnestykket. Det kan også være, at man har en model, som man tjener godt på. Der kunne analysen lyde: Vi står til at få en bøde på 4.000 euro, hvilket vi ikke kan vælte over på kunden. Vi kan måske få 1.000 euro ud af kunden, hvorefter vi må æde resten selv,« siger Jacob Skjærris.

Thomas Møller Sørensen, der er branchedirektør i Bilbranchen under DI, stiller sig dog skeptisk over for, om milliardbøder fra EU vil blive væltet over i forbrugernes priser på biler.

Han peger på, at konkurrencen på bilmarkedet er bidende hård.

»Jeg tror det ikke. Det er et internationalt marked med benhård konkurrence. Der er udviklingsomkostninger i den enorme grønne omstilling, men det er også afgørende for producenterne dels at være med fra start med de nye teknologier, dels at fastholde deres markedsposition,« siger Thomas Møller Sørensen.

Fra KPMG lyder det fra Jacob Skjærris, at forbrugerne næppe kan undgå at blive ramt trods den skærpede konkurrence.

»Den hårde konkurrence på markedet gør, at det vil være meget svært at sende den fulde regning videre til forbrugerne. Det er jo det positive ved markedsøkonomi. Der er grænser for, hvor meget man kan tillade sig at sende videre til forbrugerne uden at tabe fodfæste i markedet,« siger Jacob Skjærris.

Hos det københavnske delebilselskab GreenMobility laver selskabets administrerende direktør Henrik Isaksen en direkte kobling mellem potentielle milliardbøder til europæiske bilproducenter og antallet af henvendelser fra selvsamme producenter, der forsøger at sælge et hav af elbiler eller hybridbiler i et forsøg på at nedbringe det samlede CO2-regnskab.

For bilfabrikanterne er det sådan, at deres elbiler skal være indregistreret i Europa, før det tæller positivt med i regnskabet.

»Udviklingen giver os en gunstig forhandlingsplatform, fordi vi ved, at udbuddet af elbiler kommer til at stige dramatisk. Husk på, at vi køber mange hundrede biler ad gangen hos en producent, hvilket allerede giver lidt mængderabat. Producenterne vil nu give os en større rabat for hurtigst muligt at få mange flere elbiler på gaden,« siger Henrik Isaksen.