Europa bliver et eldorado for elbiler

Elbiler har kurs mod at blive en fuldstændig mainstream størrelse på det europæiske marked om ganske få år. En større analyse af udviklingen viser, at antallet af forskellige elbilmodeller, som europæerne kan vælge imellem, vil være tredoblet allerede i 2021.

Europæiske forbrugere vil i 2021 kunne vælge mellem tre gange så mange forskellige elbilmodeller sammenlignet med i dag. Fold sammen
Læs mere
Foto: DaimlerAG - Global Communication

De globale bilproducenter er undervejs med en sværm af elbiler, som om blot to år vil give de europæiske forbrugere et mylder af muligheder, når den gamle dieselslæde skal skiftes ud med et mere klimavenligt køretøj.

Allerede i 2021 vil bilindustrien kunne tilbyde forbrugerne 214 forskellige modeller i elbilklassen. Ved udgangen af 2018 var der 60 modeller i handlen på det europæiske marked.

Analysen er udarbejdet af organisationen Transport & Environment, som arbejder for at skabe fokus på miljø og klima i europæisk transportpolitik.

I rapporten lyder forudsigelsen, at bilproducenterne nu for alvor er klar til at omfavne og sætte ekstra fart under udviklingen af elbiler. Hvis antagelsen holder stik, vil over 20 procent af de nyproducerede biler i 2025 køre på el.

Ifølge analysen kommer den tyske bilgigant Volkswagen til at tage førertrøjen i mangfoldiggørelsen af elbilklassen. I 2018 sendte Volkswagen ti forskellige elbilmodeller på gaden. I 2025 vil den tyske bilkoncern kunne præsentere forbrugere for i omegnen af 78 forskellige modeller.

Også andre traditionsrige tyske bilproducenter som Daimler og BMW vil i de kommende år skrue markant op for deres udbud, når det gælder elbiler.

For blot få år siden var der ikke det store fokus på eldrevne biler hos tyske bilproducenter, men da den store dieselskandale brød ud og sendte ledelsen i Volkswagen til tælling, skete der noget.

Pludseligt begyndte de ellers så dieselglade bilbosser hos de store tyske producenter at overgå hinanden med meldinger om, hvordan de hver især barslede med forkromede planer om at blive førende på markedet for elbiler.

Den amerikanske investeringsbank JP Morgan pegede for knap to år siden på, at frygten for et kollaps i videresalgsprisen for benzin- og dieselbiler kan sende bilisterne mod elektriske modeller hurtigere end ventet. Banken vurderede i efteråret 2018, at salget af elbiler kan udgøre 30 procent af verdensmarkedet i 2025.

Den udvikling kan smitte positivt på mindre danske underleverandører til den globale bilindustri.

Den lille danske teknologivirksomhed Lithium Balance fra Smørum landede i denne uge en partnerskabsaftale med en amerikansk milliardkoncern, som sender det danske selskabs batteriteknologi et stort skridt nærmere den globale bilindustri.

Partnerskabet mellem de to selskaber betyder, at den lille danske teknologivirksomhed får adgang til en global salgskanal, hvilket vil sikre, at der i fremtiden vil blive puttet danske batteristyresystemer i elbiler hos globale bilproducenter.

»Store indkøbere ser problemer i at skulle købe ind hos en lille dansk opstartsvirksomhed. Det er grunden til, at vi nu har fundet en storebror eller en partner, som er en anerkendt leverandør til de store bilproducenter. Det kan sende vores teknologi ind på banen,« sagde Lars Barkler, der er direktør i Lithium Balance, til Berlingske Business tidligere på ugen.