Mens det lysner for detailhandelen, knirker det voldsomt i en anden vigtig branche: »Det er et meget voldsomt fald«

Mens detailhandelen nu ser mindre sort på tingene, har coronakrisen for alvor bidt sig fast i industrien. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Humøret er steget lidt i detailhandelen. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

Stemningen i erhvervslivet er fortsat dårlig. Især industrien mærker nu de negative konsekvenser af coronakrisen.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Den såkaldte erhvervstillidsindikator endte på 51,3 i maj. Det er en lille fremgang fra april, men fortsat milevidt fra niveauet i februar, før coronakrisen ramte Danmark og resten af verden.

»Der er altså ikke umiddelbart tegn på, at den gradvise åbning af økonomien har ført til et generelt løft i virksomhedernes forventninger,« skriver Tore Stramer, cheføkonom i Dansk Erhverv, i en kommentar til de nye tal.

Det stort set uændrede niveau for erhvervstilliden dækker dog over store forskelle på tværs af brancher.

Mens detailhandelen nu ser mindre sort på tingene, har coronakrisen for alvor bidt sig fast i industrien. Især forventningerne til ordrebeholdningen er med til at trække industriens sammensatte konjunkturindikator ned. Fra marts til maj er indikatoren faldet fra minus 7 til minus 26.

»Det er et meget voldsomt fald, der desværre vidner om, at den eksportfølsomme industri er meget presset. Det hænger helt naturlig sammen med, at væksten på vores største eksportmarkeder er aftaget kraftigt i kølvandet på coronakrisen. Det gælder ikke mindst på vores største markeder i USA, Tyskland og Sverige. Vi frygter derfor også, at 2020 vil kunne byde på et historisk fald i eksporten,« skriver Tore Stramer.

I servicesektoren fortsætter humøret også med at falde, selv om forventningerne til den fremtidige omsætning er blevet bedre. Det er »stærkt bekymrende,« mener Tore Stramer.

»Servicevirksomhederne udgør en absolut hjørnesten i dansk økonomi og har været blandt de hårdest ramte under viruskrisen. Det er derfor også vigtigt, at hjælpepakkerne til de hårdest ramte servicevirksomheder fortsætter, hvis vi skal undgå en betydelige bølge af konkurser og ledige,« skriver han.

Cheføkonom i Danske Bank, Las Olsen, bider også mærke i, at der for serviceerhvervene er tale om »ekstremt lave niveauer«.

»Men der er også lyspunkter i tallene,« fremhæver han.

»Over hele linjen stiger de tal, der handler om forventningerne til fremtiden, og for byggeriet og detailhandelen er det nok til at give store stigninger i det samlede indeks. Det er ikke sådan, at virksomhederne alt i alt regner med fremgang, men de regner med tilbagegang i et betydeligt lavere tempo,« skriver Las Olsen i en kommentar.

»Det giver god mening for detailhandelen, der jo i løbet af maj fik åbnet de lukkede butikker, men byggeriet har ikke været lukket, og her afspejler tallene nok i stedet, at pessimismen var blevet lige lovlig stor,« tilføjer han.