Klimarådsformand: »Der er taget 15 skridt i nat, men man mangler at tage de næste 85«

Nattens storstilede nye klimaaftale får masser af ros med på vejen fra eksperterne i Klimarådet og erhvervsorganisationerne. Men et stort politisk slagsmål om en grøn skattereform venter efter sommerferien.

Ørsted havvindmøllepark Horns Rev 2 i Nordsøen ud for Esbjerg. Den nye klimaftale lægger op til at etablere såkaldte energiøer. Se hele overblikket her. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Mandagshumøret er højt hos flere af de centrale aktører, som har fulgt med i den storstilede klimaaftale, regeringen har indgået bredt i Folketinget sent søndag nat.

Dansk Erhverv mener, at den er »ambitiøs«, og at den »trækker Danmark i en grønnere retning«. Dansk Industri vurderer, at den tager »flere store skridt imod en grønnere fremtid«. Og Klimarådets formand Peter Møllgaard bakker op om de positive toner.

Centralt for aftalen er dog en grøn skattereform, som man først skal forhandle på plads efter sommerferien.

Her vil afgifter på CO2 være et »afgørende instrument«, der skal være en »hovedmotor« for den grønne omstilling. Derfor skal politikerne indgå et kompromis, som på overfladen kan se vanskeligt ud at nå.

Peter Møllgaard, der er formand for Klimarådet, kalder en gradvist stigende CO2-afgft for en »helt central arbejdshest« i den grønne omstilling:

»Derfor er det godt med en bred politisk aftale, der lægger op til en ensartet afgift på tværs af alle sektorer. Det har Klimarådet foreslået i efterhånden lang tid nu. Det er godt, for så får alle i samfundet den samme tilskyndelse til at omstille sig i en grønnere retning. Det gør også, at vi får fine og stabile rammer for en omkostningseffektiv grøn omstilling,« siger han.

Men udfordringen bliver, at det skal udformes konkret, siger han:

»Der er formuleret en række politiske krav i aftalen, der skal tages hensyn til i forhold til fordelingseffekter og i forhold til konkurrenceudsatte virksomheder. Det er vigtigt, at vi finder en model, som på den ene side sikrer de her bekymringer, man berettiget har, men som på den anden side også sikrer en tilstrækkelig grøn omstilling,« siger han.

Ulrich Bang, der er klima- og energichef i Dansk Erhverv, er enig i, at det er helt afgørende, hvordan den grønne skattereform, Folketinget skal lave, ender med at se ud:

»Diskussionen om en grøn skattereform har ændret sig fra at handle om en CO2-afgift alene til at sige: Hvad er det for en skattereform, der skal til? Det er selvfølgelig en nuance, men det er en vigtig nuance for os. For nu handler det pludselig om, at det skal være dyrere at forurene og udlede CO2, men samtidig skal det være billigere at drive virksomhed og være dansker,« siger han.

85 skridt forude

Hos Dansk Industri er adm. direktør Lars Sandahl Sørensen tilfreds med, at partierne har aftalt, at skatte- og afgiftssystemet skal tages i brug for at sikre en grøn omstilling:

»Det er særdeles positivt, at aftalen samtidig slår fast, at der er brug for en samlet grøn skattereform, der tager hensyn til vores konkurrencekraft og ikke skal munde ud i, at vi sender CO2-udledning eller arbejdspladser ud af landet. Det er det helt rigtige udgangspunkt, og vi glæder os til at spille konstruktivt ind til det arbejde,« skriver Lars Sandahl Sørensen i en pressemeddelelse.

Klimaloven har et mål om at nå 70 procents reduktion af CO2-udledningen i 2030. Det anslås, at der skal reduceres omkring 19 mio. ton for at nå målet. Med nattens aftale har man lagt planer for CO2-reduktioner for omkring 3,4 mio. ton.

Klimarådets formand, Peter Møllgaard, noterer sig, at der altså stadig er masser af arbejde forude for politikerne:

»Man kan lidt populært sagt sige: Hvis der er taget 15 skridt i nat, mangler man at tage 85, for at vi kan være sikre på at nå i mål i 2030,« siger han.