Forbrugertilliden falder, men får det dårlige humør betydning for julehandlen?

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden er faldet yderligere i november. Flere økonomer tror, at den lunkne stemning tager pusten fra danskernes privatforbrug, mens andre maner til ro – julehandlen skal nok klare sig.

Udsigt til flere pakker under træet
Tal fra Danmarks Statistik har torsdag vist, at forbrugertilliden har taget endnu et dyk ned i Danmark. Selv om vi endnu ikke har nået nulpunktet, tror flere økonomer, at den faldende forbrugertillid vil resultere i færre gaver under juletræet i år. Arkivfoto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det kimer snart til julefest, men nye tal fra Danmarks Statistik indikerer, at der nok vil ligge færre gaver under juletræet i år. Forbrugertilliden er nemlig faldet, og flere økonomer spår, at det vil lægge en dæmper på danskernes privatforbrug.

Helt konkret er forbrugertilliden faldet fra 1,7 procent i oktober til 1,4 procent​ i november. Det er dette fald, som får nogle økonomer til at frygte for julehandlen.

Ifølge Tore Stramer, cheføkonom hos Dansk Erhverv, viser torsdagens tal, »at krisefrygten er ved at få tag i de danske forbrugere«. Han finder det »bekymrende«, da det normalt lægger en dæmper på både privatforbruget og investeringerne.

Nogenlunde samme vurdering kommer fra cheføkonom i Sydbank, Søren V. Kristensen, som ikke finder dagens tal »opløftende læsning«. Han understreger, at selv om faldet er lille, så er det alligevel problematisk, for den nuværende stemning blandt de danske forbrugere er »præget af en vis bekymring« og »dybe panderynker«.

Arbejdsløshed, klimaforandringer og udenrigspolitisk uro

Ifølge Søren V. Kristensen forventer danskerne, at arbejdsløsheden stiger i løbet af det næste år. Det kan ifølge ham stikke en kæp i forbrugshjulet, fordi frygten for arbejdsløshed gør forbrugerne forsigtige.

Hos Arbejdernes Landsbank har økonom Anders Christian Overvad også set torsdagens tal, og han hæfter sig ved, at danskerne har fået større tiltro til deres egen økonomi.

Søren V. Kristensen deler det synspunkt, og han finder det »opsigtsvækkende«, at befolkningen synes at være mere bekymret på naboens vegne end for sig selv. Det kan i sidste ende betyde, at effekten af den faldende forbrugertillid kan være begrænset.

Anders Christian Overvad tror, at den globale uro spiller en rolle, og selv om det ikke har skubbet dansk økonomi ud af kurs, har mediernes store fokus på eksempelvis den amerikansk-kinesiske handelskrig og Brexit sat sine spor.

Det er cheføkonom hos Dansk Byggeri Bo Sandberg enig i, men han tror også, at det større fokus på klimabevidsthed har fået forbrugerne »til at trække i håndbremsen«.

»Bunden ryger dog næppe helt ud af forbruget, da der fortsat er stigende disponible indkomster, høj jobsikkerhed og lav rente, så langt øjet rækker,« siger Bo Sandberg.

Historisk forsinket effekt

Forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen fra Nordea forudser, at vi på trods af den faldende forbrugertillid alligevel vil se en julehandel i stil med sidste år.

»Vi skal huske på, at der ikke altid er symmetri mellem forbrugertillid og faldende forbrug. Nogle gange er der, men det er typisk, hvis vi taler om store udsving, og det gør vi ikke her,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Hun forklarer, at selv om der ses et fald i tilliden nu, så er der historisk en forsinket effekt hos danskerne. Derudover viser undersøgelser, at danskerne – på trods af faldende forbrugertillid og klimabevidsthed – er klar til at poste penge i både sommerferier og julegaver.

»Danskerne har tillid til deres egen økonomi, så jeg er sikker på, at de fleste vil tænke, at de har råd til at holde jul i år på samme måde, som de plejer. Men vi ser nok ikke nogen julesalgsrekorder i år,« siger Ann Lehmann Erichsen.