Arbejdsmarkedsforskere: 3F står over for en uhyre svær opgave med Nemlig.com

Det er helt efter bogen, når fagforeningen 3F mener, at det kan ende i konflikt, såfremt den ikke får tegnet overenskomst med de vognmænd, der kører for Nemlig.com. Men det er bestemt ikke nogen nem mission, som 3F står overfor, fremhæver to arbejdsmarkedsforskere.

Fagforeningen 3F har givet Nemlig.com en tidsfrist på 14 dage til at få løst problemerne, som 3F mener, der hersker på virksomheden. To arbejdsmarkedsforskere fremhæver imidlertid, at 3F står over for en række udfordringer. Arkivfoto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere

Landets største fagforening, 3F, vil skabe bedre forhold for chauffører, der kører for onlinesupermarkedet Nemlig.com. Der skal dog virkelig knofedt og hårdt arbejde til, hvis 3F skal nå i mål med missionen.

De mange chauffører er ikke ansat hos Nemlig.com, men derimod hos en række underleverandører, der kører for supermarkedet. Og dette forhold gør det betydelig sværere for fagforeningerne at nå i mål.

Sådan lyder det fra to arbejdsmarkedsforskere på baggrund af konflikten mellem Nemlig.com og 3F. De to parter mødtes mandag og skal mødes igen onsdag. Et af punkterne er at opnå overenskomst med de vognmænd, der er hyret som underleverandører for Nemlig.com, fremhæver 3F.

3F understreger, at det kan ende i en konflikt, hvis det ikke lykkes at indgå overenskomst med de enkelte vognmænd. Tirsdag skulle 3F modtage en liste fra Nemlig.com over, hvilke vognmænd der bringer varer ud for virksomheden.

Laust Høgedahl, arbejdsmarkedsforsker og lektor ved Aalborg Universitet

»Vil vognmændene ikke tegne overenskomst, skal der varsles konflikt over for hver enkelt. Det er sådan, den danske model er bygget op.«


»Det er helt efter bogen i forhold til den danske model. Hvis man har en vognmand, der har ansatte, kan man varsle konflikt, hvis vognmanden ikke vil tegne overenskomst. Men det er bestemt ikke nogen nem opgave. Jeg ved ikke, hvor mange vognmænd der er, men er der mange vognmænd med to eller tre ansatte, vil det være meget ressourcekrævende. Vil vognmændene ikke tegne overenskomst, skal der varsles konflikt over for hver enkelt. Det er sådan, den danske model er bygget op,« forklarer arbejdsmarkedsforsker og lektor ved Aalborg Universitet Laust Høgedahl.

»En del af konflikten mellem 3F og Nemlig.com foregår i pressen. Hvis en mindre vognmand ikke vil tegne overenskomst, er det spørgsmålet, hvor hårdt 3F vil køre på. Desuden kan Nemlig.com have en række soloselvstændige som leverandører, og dem kan man ikke tegne overenskomst med,« siger Laust Høgedahl.

Lektoren påpeger, at vilkårene for de vognmænd, der kører for Nemlig.com, i et vist omfang er styret af, hvilke vilkår de får af det store onlinesupermarked.

Første skridt

Konflikten mellem Nemlig.com og 3F har kørt et stykke tid. Den er dog for alvor kommet op til overfladen, efter at en række historier i dagbladet Politiken kortlagde arbejdsvilkårene for chauffører, der kører for underleverandørerne hos Nemlig.com. Det handler blandt andet om meget lange arbejdsdage og ruter, som det er næsten umuligt at nå til tiden.

Herudover gælder det også vilkårene for de lagermedarbejdere, som Nemlig.com har ansat.

3F har lagt pres på Nemlig.com ved at give virksomheden en frist på 14 dage til at løse problemerne.

»Første skridt bliver, at vi tirsdag får en liste over Nemlig.coms underleverandører. Det betyder, at vi kan kontakte dem en efter en og få dem dækket af vores overenskomst for chauffører. Samtidig har Nemlig.coms direktør, Stefan Plenge, og jeg aftalt et møde vedrørende vilkårene for Nemlig.coms underleverandører på onsdag,« lyder det i en kommentar fra Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

Job i flere brancher

Lektor ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier, FAOS, Anna Ilsøe har forsket meget i det, som kaldes platformsøkonomi. Det drejer sig om virksomheder som Wolt og Just Eat.

Selvom Nemlig.com ikke er en direkte del af platformsøkonomien, er Anna Ilsøe helt enig i, at denne del af arbejdsmarkedet kan det være vanskelig for fagforeningerne at få greb om.

»Den store udfordring for fagforeningerne er, at der er tale om et område, hvor det er rigtig svært for fagforeningerne at organisere personerne, som arbejder der. Det er der en række årsager til. Platformsarbejde er ofte kun få timer om ugen, og i disse tilfælde kan et fuldt medlemskab af en fagforening være meget dyrt. Samtidig har platformsarbejderne ofte flere job i flere brancher, og hvilken branche er det så, at de har det største tilhørsforhold til?« spørger Anna Ilsøe.

Lektoren fremhæver, at den manglede organisering gør, at fagforeningerne kan savne bindeleddet til arbejderne.

»Når det er rigtig svært at organisere de her arbejdstagere, har fagforeningerne også mindre kontakt til dem og til, hvilke ønsker de har. Og det selv hvis fagforeningerne kommer med de bedste intentioner om at ville skabe sikkerhed, og derfor er dialogen vigtig,« forklarer Anna Ilsøe.

Hun fremhæver eksempelvis, at medarbejdere, som arbejder inden for platformsøkonomi, ofte ønsker stor fleksibilitet i forhold til antallet og timingen af arbejdstimer og også søger en større fleksibilitet, end man gør blandt mange andre grupper af lønmodtagere.