3F lægger hårdt pres på Nemlig.com

Fagforeningen 3F lægger pres på Nemlig.com i forsøget på at indgå en overenskomst for virksomhedens chauffører. Ifølge 3F er det aftalt, at fagforeningen og Nemlig.com skal bruge de næste 14 dage til at løse problemerne i virksomheden.

Gruppeformand for 3F-transportgruppen Jan Villadsen skal bruge de næste to uger til forhandlinger med Nemlig.com om at få løst de omtalte problemer for chaufførerne i virksomheden. Niels Ahlmann Olesen

Konflikten mellem fagforeningen 3F og onlinesupermarkedet Nemlig.com går nu ind i en ny fase. Efter et møde mellem parterne mandag har 3F sat en frist på to uger til at løse de omtalte problemer på chaufførområdet.

Sker det ikke, vil 3F varsle konflikt. Det skriver Politiken.

På mødet mandag blev der diskuteret arbejdsforhold for de chauffører, der bringer varer ud til kunderne, ligesom forholdene for virksomhedens lagermedarbejdere var på dagsordenen.

»Det stod dog hurtigt klart, at et enkelt møde ikke var nok. Derfor har vi aftalt, at Nemlig.com og 3F skal bruge 14 dage på et turboforløb, hvor vi gennem en række møder skal forsøge at løse problemerne i virksomheden,« siger Jan Villadsen, der er gruppeformand i 3Fs transportgruppe, til Politiken.

Forholdene for chaufførerne er blevet kritiseret, efter at mange af dem har oplyst, at de har arbejdsdage på 15 timer, har flere måneders arbejde uden fridage, får store bøder af Nemlig.com, og at de bliver tildelt ruter, der ifølge chaufførerne stort set er umulige at nå til den afsatte tid.

Næste møde mellem 3F og Nemlig.com finder sted onsdag, hvor parterne skal videre med forholdene for chaufførerne. Da kritikken kom frem, påpegede Nemlig.com, at der er tale om chauffører, der er selvstændige. Virksomheden har efterfølgende midlertidigt annulleret bødesystemet.

Nu har 3F bedt om en liste over samtlige vognmænd, der kører for Nemlig.com. Denne liste modtager fagforeningen tirsdag. Kan 3F og Nemlig.com ikke blive enige om en overenskomst for chaufførerne, vil 3F kontakte hver enkelt vognmand og bede ham eller hende om at tegne overenskomst. Nægter en vognmand dette, vil 3F ifølge Jan Villadsen varsle konflikt mod Nemlig.com og »få stoppet varepakningen og leveringerne til lageret«.

Når det gælder lagermedarbejderne, skriver Politiken blandt andet, at medarbejderne i lagerhallen, hvor varerne pakkes, er så pressede på tid og præstationskrav, at nogle af dem beretter, at de fravælger toiletbesøg og drikkepauser. Herudover skulle medarbejderne blive overvåget, mens de pakker kundernes varer, lyder det.

Som beskrevet mandag af berlingske.dk, har Nemlig.com udsendt en pressemeddelelse, hvori virksomheden skriver, at den er udsat for en smædekampagne fra 3F. Den pressemeddelelse blev efterfølgende betegnet som »bizar« og »usympatisk« krisekommunikation.

Nemlig.com har oprettet en anonym linje, hvor alle omkring selskabet kan henvende sig med sager.