Regeringen vil indføre skærpede krav til busser og varebiler i Danmarks største byer

Et nyt forslag tilbyder fem store byer i Danmark at skærpe kravene til busser, lastbiler og varevogne. Trafikforsker mener ikke, at der er meget at komme efter: »Det er signalpolitik«.

Fra den 1. januar 2011 blev muligheden for at indregistrere en fabriksny bil med dieselmotor uden partikelfilter fjernet. Det var konsekvensen af den såkaldte Euro 5-norm. Regeringen planlægger desuden, at det fra 2025 ikke længere skal være muligt at indregistrere bybusser og taxaer, der udelukkende kører på benzin og diesel. Foto: Bax Lindhardt  Fold sammen
Læs mere

København, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus og Odense skal snart stille strammere miljøkrav til de busser, lastbiler og varevogne, der kommer ind i byen. Det er budskabet i et nyt forslag fra regeringen.

Helt konkret ønsker regeringen, at busser og lastbiler skal leve op til Euro 6-klassifikationen inden 2022. Det samme gælder for varebiler inden 2025. Euro 6 er den hidtil højeste klassifikation, som stiller krav om, hvor mange partikler et køretøj må udlede.

Miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) mener, at den samlede udledning af sodpartikler vil kunne reduceres med op til en fjerdedel i byerne, hvis de nye regler efterleves. Ifølge en beregning, som COWI har foretaget for Miljøministeriet, vil i nærheden af 17.000 køretøjer blive berørt.

»Det giver i den grad noget, selv om det kun er busser, lastbiler og varevogne, vi har med at gøre her. Det er i høj grad dem, der er de store syndere,« uddyber miljøministeren over for Berlingske.

Men ifølge trafikforsker ved Aalborg Universitet Niels Agerholm er det i virkeligheden meget få biler, der er tale om:

»Typisk, når man sætter et krav med nye euro-normer, er det kun de allerældste køretøjer, der vil blive berørt af det. Så med mindre man skruer voldsomt op for kravene, er det ikke noget, der betyder det store. Det er bare et signal om, at man vil have de mest forurenende biler ud af byen, uden at det egentlig rykker noget.«

De nye regler skal være frivillige for de fem kommuner.

»Vi har taget udgangspunkt i de byer, som har miljøzoner i forvejen, og som i dag også er interesserede i at blive grønnere. Vi har hørt fra nogen af disse kommuner, at de vil gerne have mulighed for at opdatere dem, og det er så det, vi giver dem muligheden for,« siger miljøminister Jakob Ellemann-Jensen.

Signalpolitik og letkøbte point

Hos trafikforsker Niels Agerholm er der dog ikke meget begejstring at hente over det nye forslag:

»Det er signalpolitik. Vi har haft en miljøzone i Aalborg de seneste syv år med en lidt lav euro-norm. Men mig bekendt er der aldrig nogensinde givet en bøde. Det hænger sammen med, at der dels ikke er nogen biler, som er gamle nok, dels at politiet måske mangler værktøjerne til at tage fat i det. Det rykker ikke ret meget på miljøområdet, og man har ikke brugt ret meget krudt på at håndhæve kravene tidligere.«

Men håndhævelsen af de nye regler vil ifølge miljøministeren blive mere effektiv i fremtiden. Forslaget fordrer nemlig, at der vil blive sat nummerpladescannere op ved miljøzonerne, som skal klare registreringen af lovlige køretøjer.

»Det er en ny udrulning, som vi skal lave. Ideen er at stoppe dem, som ikke skal være der, men også at gøre det lettere for køretøjernes ejere,« siger miljøministeren.

Men når man så er ude over problemerne med at registrere effektivt, så kommer sidste og måske det vigtigste træk: At se på, om planen virker. Det bliver ifølge Niels Agerholm ikke muligt at tjekke.

»Det bliver svært at påvise, at det er dette forslag, der har skabt effekten – hvis der kommer en.«