Efter dødsulykke på Storebælt: Ministeren ønsker nyt indberetningssystem for togulykker

Transportministeren vil arbejde for et nyt indberetningssystem for togulykker i EU, så medlemslandene kan lære af hinanden. Det sker som følge af dødsulykken på Storebælt.

Togulykken på Storebælt 2. januar var den værste i Danmark i 30 år. En lignende ulykke fandt sted i Hamburg i 2014, viste det sig efterfølgende Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Det skal være nemmere for lande i EU at dele viden om togulykker.

Det mener transportminister Ole Birk Olesen (LA), som vil arbejde for hurtigst muligt at få etableret et nyt og mere effektivt og forpligtende indberetningssystem for togulykker.

»Jeg har skrevet til transportkommissær Violeta Bulc og mine kollegaer i Tyskland, Belgien, Holland, Italien, Norge, Schweiz og Østrig med henblik på at understrege ønsket fra dansk side om hurtigst muligt at få etableret et nyt og mere effektivt og forpligtende indberetningssystem for hændelser og ulykker på jernbanen,« skriver ministeren 8. februar i et svar til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.

Ønsket kommer efter togulykken på Storebælt 2. januar, hvor en lastbiltrailer faldt delvist af en godsvogn. Det kostede otte mennesker livet og kvæstede yderligere 16. En fejl ved låsen gjorde det muligt for traileren at rive sig løs og ramme det modkørende passagertog.

»Vi har kunnet konstatere fejl på låsen i forbindelse med vores test af godsvognen,« svarede Bo Haaning fra Havarikommissionen dengang på Berlingskes forespørgsel om, hvorvidt man har fundet ud af, om låsen var behæftet med fejl.

»Vi skal simpelthen have et system, der fungerer«

En lignende ulykke fandt sted i Hamburg i Tyskland i 2014, da trailere lastet på godsvogne faldt af toget. De tyske myndigheder fik dog først kendskab til dette efter ulykken på Storebælt, hvilket rystede Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre. Derfor fik han Transport-, Bygnings- og Boligudvalget til at stille ministeren spørgsmålet.

»Jeg er meget tilfreds med, at ministeren vil arbejde for at få et nyt indberetningssystem på tværs af EU-landene. Jeg blev rystet over, at vi ikke havde fået underretning om ulykken i Hamburg i 2014, for havde vi det, var vognene i Danmark nok blevet tjekket for fejl. Derfor skal vi simpelthen have sådan et system, der fungerer,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Et velfungerende system på tværs af EU-landene er særdeles vigtigt for Danmark.

»Meget godstransport fra andre lande kører igennem Danmark, og derfor er det ofte andre landes myndigheder, der godkender godsvognene. Derfor er et velfungerende indberetningssystem vigtigt, for det skal både hjælpe Danmark med at sikre vores vogne og hjælpe andre medlemslande med at sikre deres,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har fået de konkrete oplysninger om ulykken i Hamburg fra den involverede jernbanevirksomhed, Hector Rail. Selskabet har oplyst styrelsen, at den tyske havarikommission blev orienteret om ulykken, da ulykken skete, men at havarikommissionen vurderede, at der ikke var behov for en nærmere undersøgelse. Derfor findes der ikke en offentlig rapport om ulykken fra de tyske myndigheder.

Ole Birk Olesen oplyser i svaret til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, at det er de enkelte medlemslande i EU, der fastsætter kriterierne for myndighedernes involvering.

Den manglende information giver ifølge ministeren anledning til bekymring. Det nye system skal forbedre vidensdeling mellem landene i håb om at mindske risikoen for fremtidige ulykker.