Synes du, støjniveauet på Øresundsmotorvejen er til den larmende side?
Så er der godt nyt til dig.
Et flertal af partierne på Københavns Rådhus er netop blevet enige om at sætte gang i et indledende arbejde hen mod et støjreducerende overdække på Øresundsmotorvejen.
Som en del af aftaleteksten for overførselssagen i Københavns Kommune har alle partier, på nær Konservative, Liberal Alliance og Nye Borgerlige, fundet penge til udarbejdelse af en såkaldt foranalyse til initiativet.
Der er tale om en analyse, der skal vise, hvad der kan lade sig gøre ved et overdække af motorvejen. Her håber Venstre blandt andet på noget klarhed over, hvilke økonomiske og rekreative muligheder, der vil være i projektet.
»Jeg håber, at man med foranalysen kan finde nogle modeller til, hvordan man kan udarbejde og finansiere det her,« siger Jens-Kristian Lütken, der er politisk leder for Venstre i Københavns Kommune.
Flere spor – mere støj
Som en del af regeringens Infrastrukturplan 2035 er det planen, at Øresundsmotorvejen skal udvides med et ekstra spor i hver retning. Det arbejde forventes igangsat i 2024.
I den forbindelse kom Venstre i efteråret med forslaget om at at pakke motorvejen ind. Det skal være med til at afskærme beboerne i området for motorvejens støj og larm samt binde Ørestad sammen med resten af København.
»For det første fordi vi ved, at støj er skadeligt for helbredet. Der kommer mere og mere forskning, der peger på, at støj og trafikstøj har meget negative konsekvenser for folks helbred,« siger Jens-Kristian Lütken.
I forvejen er motorvejsstrækningen præget af støjproblemer, og med sporudvidelsen bliver støjproblematikken kun større, mener Jens-Kristian Lütcken. Udover en løsning på problemet med trafikstøj mener han også, at området over motorvejen kan bruges til noget.
»Men det kan man ligesom imødekomme ved at overdække motorvejen. Derudover vil det samtidig binde byen meget bedre sammen, fordi i dag er den sådan set delt i to – med Ørestad Syd og resten af Ørestad,« siger han.
Det vil ifølge Venstre være muligt at lave støjreduktion uden at skabe trafikale problemer.
»I dag findes der teknikker, der gør, at man kan foretage overdækningen helt uden at lukke hele motorvejsstrækket ned. Dertil er det også billigere, end det før har været.«
Tidligt i processen
Hos Amager Vest Lokaludvalg bliver udsigterne til foranalysen modtaget med kyshånd.
»Vi er rigtig glade for, at man fra Københavns Kommunes side har anerkendt, at det er et problem på en større del af strækningen end tidligere. Nu har vi så fået kommunen overbevist,« siger Mark Gray, der er medlem af Amager Vest Lokaludvalg, på vegne af Radikale Venstre.
Selvom Lokaludvalget har svært ved at få armene ned over den kommende foranalyse, så er man bevidst om, at der stadig er tale om et projekt i sin spæde opstart.
»Vi er udmærket klar over, at vi er meget tidligt i processen. Selvom det er et godt projekt, kan det økonomisk blive en udfordring,« siger han.
Pilotprojekt
Øresundsmotorvejen er ikke alene om problemet med støj. Helsingørmotorvejen har flere gange været nævnt i samme forbindelse. Alligevel er det kun den ene af de to motorveje, der skal foranalyseres.
»Grunden til, at Øresundsmotorvejen haster mere, er, at man skal i gang med det ekstra spor i hver retning,« siger Jens-Kristian Lütcken.
Han understreger, at Helsingørmotorvejen fortsat er meget vigtig på grund af den ekstremt tunge trafik og det tæt bebyggede område.
»Vi tænker, at det her kan være et pilotprojekt i forhold til Helsingørmotorvejen og andre projekter i landet.«
Ifølge Jens-Kristian Lütcken er der givet håndslag på, at man kigger på den anden motorvejsstrækning i budgetforhandlingerne.



