Få det fulde overblik: Det betyder regeringens trafikudspil for hovedstadsområdets borgere

Ring 4, Hillerødmotorvejen og Øresundsmotorvejen skal udbygges. Der skal være metrodrift på S-togsbanen, direkte S-tog til Roskilde, og så skal Nørreport Station moderniseres igen – eller »forskønnes«, som det hedder i regeringens udspil, der har fået titlen »Danmark fremad«.

 
Regering har på et pressemøde fremlagt deres udspil om en opgradering af den danske infrastruktur. Udspillet indeholder investeringer for 173 milliarder kroner. Video: Ritzau Scanpix. Redigering: Mathilde Oddershede Geertsen. Fold sammen
Læs mere

Regeringens nye plan for infrastruktur med titlen »Danmark fremad« får stor betydning for trafikken omkring hovedstaden og for pendlere fra resten af Sjælland.

Især vejnettet skal udvides, hvis det står til regeringen, som med klimavenlig asfalt og flere elbiler vil sikre, at udvidelser for biltrafikken ikke går ud over klimaindsatsen, og samtidig vil regeringen skabe »et nyt metropolnetværk i hovedstadsområdet« for kollektiv trafik.

Her er regeringens forslag til investeringer i vejnettet omkring hovedstaden i punktform:

  • Udvidelse af Ring 4 ved København (nordlig)
  • Udvidelse af Motorring 4 ved København (sydlig)
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse til motorvej
  • Udvidelse af Øresundsmotorvejen
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Motorring 3 til Ring 4
  • Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Ring 4 til Farum.

Endvidere har regeringen afsat 12,7 milliarder kroner til etablering af en vej- og metrobetjening af det kommende boligområde Lynetteholmen på en endnu ikke bygget kunstig ø, men regeringen vil dog i første omgang undersøge, om veje og metro til Lynetteholmen kan finansieres »af Lynetteholmprojektets fremtidige indtægter«, som det hedder.

I udspillet er det regeringens målsætning, at kollektiv transport skal være mere attraktiv, og da vejnettet umiddelbart giver privatbilismen flere fordele, foreslår regeringen også en udbygning af den offentlige transport. Regeringen foreslår et opgør med den såkaldte fingermodel, hvor linjer forbinder forstæder med København, og vil i stedet skabe et nyt metropolnetværk, som det hedder i udspillet. Det skal ifølge regeringen sikre »metrodrift på S-togslinjerne med flere afgange«, »kortere rejsetid«, »forbedrede skiftemuligheder« og »styrkelse af de tværgående forbindelser mellem S-togslinjerne«.

Omlægningen af S-banen til metrodrift skal DSB stå for, mener regeringen.

Her er regeringens forslag til et nyt metropolnetværk i hovedstadsområdet i punktform, og der er mange punkter:

En fremtidssikret og udbygget S-bane

  • Vendespor ved Carlsberg Station. I dag har Frederikssundstrækningen kun ni tog i timen. Med et vendespor ved Carlsberg Station får strækningen i fremtiden 12 tog i timen – ligesom de øvrige strækninger på S-banen.
  • Metrodrift på S-banen. Ved brug af det nye signalsystem på S-banen kan den næste generation af S-tog blive automatiseret, som man kender fra metroen i København. Dette vil muliggøre flere afgange hen over døgnet, flere tog til tiden og en mere fleksibel drift.
  • Næste generations S-tog til Roskilde. En udvidelse af den kommende metrodrift på S-banen til Roskilde kombineret med den nye sydlige jernbanekorridor til landsdels- og regionaltrafikken betyder, at Roskilde by og Roskilde Universitet bliver tættere forbundet med hovedstadsområdet gennem flere togafgange og nye direkte forbindelser.
  • Analyse af metrodrift på Kystbanen. Punktligheden på S-banen er væsentlig højere end på Kystbanen. En analyse skal se på perspektiverne i, at den kommende metrodrift på S-banen også omfatter Kystbanen.

Styrkelse af knudepunkter

  • Fjern- og regionaltogsperroner på Glostrup Station. Med den kommende letbane i Ring 3 bliver Glostrup Station et vigtigt knudepunkt – ikke kun for Københavns Vestegn, men i hele hovedstaden. Anlæg af fire fjern- og regionaltogsperronspor på Glostrup Station skaber sammenhæng mellem landsdels- og regionaltrafikken, S-tog, den kommende letbane i Ring 3 samt busser. Samtidig skabes der mulighed for direkte tog til Amager og Københavns Lufthavn fra Københavns Vestegn.
  • Flytning af Herlev Station. En flytning af perronen på Herlev Station giver optimale omstigningsforhold mellem S-tog og den kommende letbane i Ring 3.
  • Ombygning af Nordhavn Station. Med etablering af Cityringen og metro til Nordhavn er Nordhavn Station blevet et nyt knudepunkt. En ombygning vil sikre bedre sammenhæng mellem S-tog og metro.
  • Forskønnelse af Nørreport Station. Nørreport Station er en af Danmarks mest benyttede stationer. Den underjordiske del og de tilstødende arealer på Nørreport Station fremstår i dag nedslidt, og derfor vil en forskønnelse gøre stationen til et mere trygt og behageligt sted.
  • Opgradering af Hillerød Station. Hillerød Station er i dag et knudepunkt for togtrafikken i Nordsjælland. Med en opgradering af stationen skabes mulighed for samdrift mellem lokalbanerne og dermed også nye direkte afgange til og fra det kommende Nyt Hospital Nordsjælland ved Favrholm.

Lettere og hurtigere rejser på tværs af fingrene

  • Nye højklassede Bus Rapid Transit-linjer (BRT). For at skabe et samlet metropolnetværk er der behov for bedre tværgående ringforbindelser. Med to nye BRT-linjer på tværs af hovedstaden bliver den kollektive transport løftet, og der bliver skabt nye knudepunkter såsom Gladsaxe Trafikplads, Friheden Station, Bagsværd Station og Høje Taastrup Station. Regeringen vil afsætte statslig medfinansiering til to nye linjer, som er Ishøj til Lyngby (400S i Ring 4) og Avedøre Holme til Gladsaxe Trafikplads (200S). Samtidig vil muligheden for realisering af en BRT-linje, der forbinder de to linjer via Vallensbæk Kommune og Brøndby Kommune, blive undersøgt.