Når hastighedsgrænserne fremover står til at blive sænket i store dele af København, betyder det også, at der vil være meget lavere grænser for, hvornår byens bilister kan få klip i kørekortet eller få det betinget frakendt.
Mandag vedtog politikerne i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg, at der fra slutningen af 2022 og frem mod 2025 skal indføres nye hastighedszoner, som betyder, at bilister må køre ti kilometer i timen mindre på de fleste veje i København og få steder 20 km/t mindre.
I brokvartererne i centrum af hovedstaden skal bilisterne helt ned og køre 30 km/t, mens grænsen vil være 40 km/t i de ydre dele af centrum.
Selvom de nye regler er lavet med det hovedformål at rykke folk over i blandt andet offentlig transport og cyklisme, som udleder mindre CO₂, vil det altså også betyde, at du risikerer helt at få frakendt dit kørekort, hvis du kører 49 km/t i en 30 km-zone eller 65 km/t i en 40 km-zone.
Det skriver TV 2 Lorry. Ved henholdsvis 49 km/t og 65 km/t vil man nemlig have kørt med en hastighed, der er mere end 60 procent over den tilladte grænse på de pågældende strækninger, og dermed risikerer man en betinget frakendelse af kørekortet.

En betinget frakendelse betyder, at du skal bestå en ny teoriprøve og køreprøve inden for en given frist – typisk seks måneder – for at beholde kørekortet.
Man kan også risikere et klip i kørekortet, hvis man kører med en hastighed, der er 30 procent højere end den tilladte. Derfor skal man holde farten på 40 km/t i 30 km-zonerne og 53 km/tm i 40 km-zonen, hvis du vil være sikker på ikke at få et klip, skriver mediet.
Mangler godkendelse
Da et flertal i Teknik- og Miljøudvalget stemte forslaget igennem mandag, var det på baggrund af den budgetaftale for 2022, der blev indgået allerede i efteråret 2021.
Men selvom politikerne i kommunen altså er enige i, at de vil arbejde videre med de nye fartgrænser, sår en udtalelse fra Københavns Politi i forbindelse med forslaget tvivl om, hvorvidt der er hjemmel til at gennemføre kommunalpolitikernes planer.

Selvom hastighedsgrænserne vedtages af politikerne, er det nemlig Københavns Politi, der i sidste instans skal godkende dem. Og afhængig af hvilke veje, der er tale om, er det ikke sikkert, at kommunen kan få lov til at sænke fartgrænsen helt ned til 30 km/t. Det skyldes, at der gælder forskellige kriterier for veje og områder, hvis man skal nedsætte de generelle hastighedsgrænser.
I den plan, som politikerne nu har vedtaget, og som løber fra slutningen af 2022 og til og med 2025, er der lavet en særlig rækkefølge for, hvornår de forskellige bydele får indført de nye hastighedsgrænser:
1. Valby
2. Vanløse
3. Brønshøj/Husum
4. Bispebjerg
5. Østerbro
6. Amager Øst
7. Amager Vest
8. Vesterbro
9. Nørrebro
10. Indre By