Nu skal fartgrænsen sænkes seks steder på Frederiksberg

Frederiksberg og 15 andre kommuner skal deltage i et tre år langt forsøg med at indføre lokale hastighedsgrænser. De seks områder på Frederiksberg, hvor hastighedsgrænsen skal sænkes, er udpeget.

De seks udvalgte områder, hvor fartgrænsen skal sænkes på Frederiksberg, har det til fælles, at de er tæt bebyggede og ikke har veje med væsentlig betydning for generel trafikudvikling. Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

Inden længe skal bilister holde ekstra godt øje med hastighedsskiltene, når de kører på Frederiksberg. I seks udvalgte områder sænkes hastighedsgrænsen nemlig fra 50 til 40 kilometer i timen.

Det sker, fordi kommunen har fået tilsagn om, at den bliver en af i alt 16 kommuner, som Transportministeriet vil give mulighed for at indføre lokale fartgrænser. I hvert fald i de tre år, forsøgsordningen indtil videre skal vare.

»Færdselssikkerhed er en af de vigtigste prioriteter for mig som minister. Derfor er jeg glad for, at så mange kommuner har søgt om muligheden for at sænke farten i byerne,« siger transportminister Trine Bramsen (S) i en pressemeddelelse.

»Når vi får farten ned, kommer der færre alvorlige ulykker og byerne bliver tryggere for de bløde trafikanter – ikke mindst børnene.«

Ifølge FrederiksbergLiv har de seks udvalgte områder det til fælles, at de er tæt bebyggede og ikke har veje med væsentlig betydning for generel trafikudvikling.

»Så veldokumenteret, som noget kan være«

Berlingske beskrev sidste år ønsket om at sænke hastigheden på Frederiksberg, som dengang kom fra den nuværende radikale viceborgmester, Lone Loklindt.

Trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann udtalte dengang til Berlingske, at ideen om at sænke fartgrænsen på Frederiksberg – og i byerne generelt – var »rigtig god«.

»Det mener jeg helt sikkert. Al forskning viser, at hvis man sænker farten, får man både øget tryghed for borgerne og færre ulykker. Det er simpelthen så veldokumenteret, som noget kan være,« sagde han dengang.

Den daværende konservative borgmester, Simon Aggesen, var dog mere tvivlende. Han henviste til kommunens egne målinger, der viste, at gennemsnitshastigheden på Frederiksberg var 33 kilometer i timen.

»Når vi ved, at gennemsnitshastigheden er så lav, som den er, skal vi være meget påpasselige med ikke at lave en generel regel, som skaber gener for bilisterne og ikke gør en reel forskel, der hvor der er behov for det,«  sagde Aggesen dengang.

Den socialdemokratiske by- og miljøordfører Gunvor Wibroe og hendes partifæller, er »selvsagt meget, meget glade for, at Frederiksberg nu er blandt de udvalgte kommuner«. Det siger hun til FrederiksbergLiv:

»Socialdemokratiet har længe arbejdet for at få farten ned og sikkerheden og trygheden op på Frederiksberg. Derfor er vi begejstrede over, at vi nu omsider får gennemført en sænkning af farten til 40 km/t på kommunens veje.«

Foruden Frederiksberg deltager 15 andre kommuner i Transportministeriets forsøgsordning. Der er tale om København, Allerød, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gentofte, Hillerød, Hørsholm, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Odense, Randers, Norddjurs, Aarhus og Aalborg.

Ifølge Transportministeriet skulle der oprindeligt have været 15 kommuner med. Men da i alt 16 kommuner har søgt, har man besluttet at udvide, så alle 16 er blevet indlemmet.

Forsøgsordningen evalueres om tre år.