Seks stjerner: Sublim roman er en isnende fortælling om »Den store terror«

AOK
Litteratur
Anmeldelse

Boganmeldelse: Med eminent sans for paranoiaens og angstens mekanismer er den tyske forfatter Eugen Ruges »Metropol«, der handler om tilfældighederne og vanviddet i Stalins udrensninger, et essentielt værk.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med »Metropol« har Eugen Ruge skabt et isnende gys af en roman om Den Store Terror, Stalintidens forfølgelses- og udrensningsmareridt i årene 1936-1938 med Moskvaprocesserne som kulmination.

Ligesom i debutromanen, »I tider med aftagende lys«, der blev belønnet med Deutscher Buchpreis i 2011, trækker den russiskfødte forfatter i »Metropol« på slægtshistorien. Beretningen om, hvordan han skaffer sig adgang til sin bedstemor Charlotte Germaines hemmelige sagsakter i Det Russiske Statsarkiv for Socialpolitisk Historie, er i sig selv et stykke avanceret absurd teater fra det russiske bureaukratis blanket- og formularjungle.

Den russiskfødte, tyske forfatter Eugen Ruge, vandt i 2011, med sin debutroman »I tider med aftagende lys«, den fornemme Deutscher Buchpreis. Fold sammen
Læs mere
Foto: John MACDOUGALL.

Legendarisk hotel

Som tysk kommunist kom bedstemor Charlotte i 1936 til Sovjetunionen, hvor hun boede i fire og et halvt år sammen med sin anden ægtemand, Wilhelm, der havde en fortid som agent for Kominterns sikkerhedstjeneste.

Uden at kende årsagen bliver Charlotte og Wilhelm suspenderet fra efterretningsarbejdet og indlogeret på det legendariske Hotel Metropol i Moskvas centrum, tæt på Den Røde Plads. Måske skal forklaringen på deres foruroligende situation søges i et fjernt bekendtskab med den påståede klassefjende og trotskist, nu henrettede historieprofessor Emel.

Med støtte i arkivmaterialet og et grundigt researcharbejde leverer Eugen Ruge et detaljeret og skrækindjagende signalement af det totalitære regimes anatomi. Mistilliden, konspirationerne, kontrollen gennemsyrer alt, og uforudsigeligheden er en væsentlig del af terroren.

»En maskine ude af kontrol, der i blinde kræver ofre? Politikere, videnskabsfolk, forfattere.«

At de to hovedpersoner, Charlotte og Wilhelm, begge er overbeviste og trofaste kommunister, er en vigtig pointe hos Eugen Ruge. Dette er med til at understrege tilfældighederne og vanviddet i Stalins udrensninger.

Forfatter Eugen Ruge er født i det vestlige Rusland i 1954, og det er de russiske rødder, der er udgangspunkt for romanen »Metropol«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Café Monde.

Angstens mekanismer

Med skildringerne af livet blandt Hotel Metropols beboere og på kontorerne i de officielle bygninger i Moskvas centrum har Ruge med sublim sans for paranoiaens og angstens mekanismer rejst et sprogligt monument over Den Store Terror. Om aftenen lægger beboerne på Metropols værelser sig påklædte på sengene – hvis de skulle blive hentet i løbet af natten. Til måltiderne går de ned i spisesalen for at se, hvem der mangler:

»Wilhelm behøver ikke længere overtale hende til at gå med til middagsmaden. Efter Novosielski er væk, går hun frivilligt. Spørgsmålet, om flere tidligere medarbejdere er forsvundet, begynder at forurolige hende, og hun forstår naturligvis, at de andre også er foruroligede. Alle vil vide, om der mangler nogen, og for at få dette at vide skal alle være til stede under middagsmaden. Med et er det, som om de stiltiende er blevet enige om dette ritual: Man kommer til den hemmelige optælling.«

At person efter person frem igennem romanen mangler ved optællingen i spisesalen, er et af udrensningernes faste mønstre.

Personportrætterne er en væsentlig side af Eugen Ruges roman, og skildringerne af, hvordan Charlotte i det skjulte bærer på »tvivlens rotte«, bliver stående i erindringen ligesom portrætterne af Wilhelm, Hilde og Julius.

Men i en særklasse for sig i romanen står portrættet af systemets mand, dommeren Vasilij Vasiljevitj. Subtilt morsom i de farceagtige sekvenser og forfærdeligt i sin infantile afstumpethed:

»Han bekræfter dommen med sin underskrift: Henrettelse ved skydning. Tilfreds med sin egen ubestikkelighed lukker han sagsmappen, tager den næste frem, helt automatisk …«

Ifølge epilogen til Eugen Ruges roman underskrev Vasilij Vasiljevitj flere end 30.000 dødsdomme.

»Metropol« er en forfærdende roman. Den snigende angst, den voksende nervøsitet, den allestedsværende mistillid lever med en smittende kraft i Eugen Ruges sprog og beskrivelser. »Metropol« er som signalement af et totalitært system en fantastisk vigtig bog.

Metropol

Forfatter: Eugen Ruge. Oversættelse: Lars Christiansen. Sider: 432. Pris: 300 kroner Forlag: Café Monde.