Kan blive lige så stor som Blixen: Hun døde for 45 år siden. Nu er den danske forfatter udvalgt blandt verdens allerbedste

Tove Ditlevsens hovedværker blev i januar udgivet på engelsk under den samlede betegnelse »The Copenhagen Trilogy«. Det blev belønnet med blændende internationale anmeldelser. Nu er den danske forfatter havnet på flere lister over årets bedste bøger i USA.

Forfatteren Tove Ditlevsen. (Billede fra 1970erne). Fold sammen
Læs mere
Foto: Jette Reinholdt/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Hendes bøger er så intime. Man føler sig meget tæt på Ditlevsen, når man læser hendes ord. Det, der overraskede mig, var, at jeg hele tiden måtte minde mig selv om, at jeg ikke er dansk, at jeg ikke er vokset op i Istedgade. Man smelter virkelig sammen med denne forfatter. Hendes minder og indtryk synes at blive ens egne.«

Sådan lød det fra litteraturanmelder Parul Sehgal fra The New York Times, da Berlingske i januar i år spurgte hende, hvad der gjorde danske Tove Ditlevsen til så unik en forfatter set med en 39-årig amerikansk litteraturanmelders øjne.

Anledningen var, at den indflydelsesrige avis havde givet oversættelsen af Ditlevsens værker »Barndom«, »Ungdom« og hovedværket »Gift« – udgivet på engelsk under den samlede betegnelse »The Copenhagen Trilogy« – en blændende anmeldelse.

Tove Ditlevsens værker »Barndom«, »Ungdom« og hovedværket »Gift« blev i januar 2021 udgivet på engelsk under den samlede betegnelse »The Copenhagen Trilogy«. Fold sammen
Læs mere

Samtidig havde den store engelske avis The Guardian også udpeget »The Copenhagen Trilogy« som »Dagens bog«. Den engelske anmelder John Self skrev:

»På trods af de rædsler værket afdækker, er Ditlevsens vidnesbyrd dybt humanistisk og forstående.«

Self skrev om Ditlevsens selvmord: »At mene, at hendes selvmord i 1976 var et tab for litteraturen, er utilstrækkeligt, nærmest ufølsomt – men ikke desto mindre sandt«.

Blandt de ti bedste

Men selvom Tove Ditlevsen ikke er her mere, fortsætter hendes litterære triumftog i disse dage.

Det store amerikanske magasin Time, der blandt andet er kendt for at udpege »Årets person«, har »The Copenhagen Trilogy« på sin liste over »Årets 100 bøger, du bør læse«.

»Trilogien undersøger Ditlevsens rejse fra en fattig barndom, drømmende om autonomi og fremtidige litterære triumfer, til de omstændigheder, der holdt hende fanget som voksen: flere mislykkede ægteskaber, moderskabet, et sexistisk samfund og afhængighed,« skriver Time Magazine om værket.

Og tirsdag udpegede The New York Times så Ditlevsens »The Copenhagen Trilogy« som en af de ti bøger på avisens meget indflydelsesrige liste over Årets 10 bedste bøger.

Dette års liste er domineret af kvinder og etniske minoriteter, og der er noget sigende i, at The New York Times i deres anmeldelse fremhævede citater om Tove Ditlevsen af den danske forfatter Dorthe Nors:

»Tove Ditlevsen var litteraturens Billie Holiday,« og »hun var elsket af tusindvis af kvinder og nedgjort af tusindvis af mænd.«

Ditlevsen var en tragisk kvindeskæbne, men hun gik til den med en råhed og en ærlighed, som vinder genklang, og som vokser.

Vi spurgte Gyldendals – der er Ditlevsens danske forlag, og som sælger bogen videre til andre internationale forlag – forlagschef for skønlitteratur, Simon Pasternak, hvad det er, der gør, at Tove Ditlevsens tydeligvis taler ind noget særligt i tiden – også i udlandet – her 45 år efter sin død?

»Det ligger selvfølgelig i hele den autofiktive interesse, som er i tiden og tendensen med glemte kvindelige klassikere, som vi ikke kendte i forvejen. Desuden rummer tiden en stor international interesse for kvindelige kunstnere og diskussion om, hvordan man som kvinde får en plads eller tager en plads, når den ikke ligger lige for på grund af det samfund eller den opvækst, du er født ind i. Og så er der den allervigtigste årsag: Tove Ditlevsen er jo en fantastisk forfatter, der på den ene side skriver på enkelt sprog, som samtidig er utrolig hårdt og hudløst uden mellemregninger og flødeskum.«

Hvad betyder den her internationale opmærksomhed for Tove Ditlevsens forfatterskab?

»Det er ikke bare i USA og England, at hun er stor. I resten af Skandinavien og Tyskland læses hun med stor interesse. Det åbner naturligvis for, at det internationale publikum også vil fatte interesse for resten af hendes værker.«

»Der er en ny generation af læsere, som lige nu opdager hende i nyoversættelser, og som vil have deres egen kanon med andre og anderledes stemmer. Ditlevsen repræsenterer en ny type klassiker, som taler til nye læsere. Hun er jo kæmpe stor. Jeg tror, at hun p.t. har solgt 120.000 eksemplarer af trilogien i Tyskland alene. Det er svært at forstille sig noget større end Tove Ditlevsen lige nu. Hun kan blive lige så stor som Karen Blixen«, mener Simon Pasternak.

Det sidste interview

»Jeg har aldrig brudt mig ret meget om verden – om virkeligheden. Jeg skubber den fra mig. Den er da uhyggelig, ikke? Så vidt jeg i al min uvidenhed kan se.«

Sådan sagde Tove Ditlevsen til Berlingskes Birgit Rasmussen i januar 1976. Få måneder senere tog hun sit eget liv. Godt 1.000 mennesker fulgte hende til den sidste destination på Vestre Kirkegård, efter hun tog sit eget liv i foråret 1976. Læs hele interviewet her.